Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2025 
(styczeń-marzec)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2025, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; duży blok o rynku płytek ceramicznych i jego perspektywach . Ponadto w numerze znajdziecie Państwo artykuły dotyczące układania płytek , zagadnień związanych z reklamacjami oraz relację z targów CEVISAMA 2025. Życzymy miłej lektury i zapraszamy do prenumeraty na 2025 rok.

 

 

numer październik-grudzień 2011

My Way - Ceramika Paradyż

Noce Naturalne By My Way

W NUMERZE

okladka

 

NA OKŁADCE

Kolekcja Aera – Ströher

 

NOWE PŁYTKI

 

2. Kolekcja Ricoletta / Ricoletto–Grupa Paradyż

 
 

3. Kolekcja Querida / Querido–Grupa Paradyż

 

4. Kolekcja Lazzaro – Opoczno

 

6. Kolekcja Alba–Cersanit

Gwarancja jakości Ceramstic+Rotberg

Ceramstic

 

KONKURS PERŁY CERAMIKI UE 2011 NOMINACJE

 

11. III edycja konkursu Perły Ceramiki UE 2011 rozstrzygnięta

 

 

RYNEK PŁYTEK

22. Włoski przemysł płytek ceramicznych

25. Rosyjski rynek płytek ceramicznych

27. Płytki i zaprawy – styczeń –wrzesień 2011 r.

28. Jak zostać franczyzobiorcą

 

UKŁADANIE PŁYTEK

 

30. Płytki w gastronomii

 

plytki w gastronomii

32. Klinkier we wnętrzach

TECHNOLOGIE

34. Płytki pocienione

 

 

Sopro-reklama

PORADY

 

36. Lustra w łazience i nie tylko

 

 

REALIZACJE

 

40. Renowacja posadzki

 

42. Mała i kolorowa

 

43. Formy i kolory w łazience

realizaje

 

METAMORFOZY

 

44. Hotel Junior w Spale

 

TARGI

 

45. Cersaie 2011

 
 

48. Ceramika Paradyż ambasadorem polskiej kultury i gospodarki na Cersaie 2011

 

Kreisel-reklama

Sigma-not

51. DOBRE ADRESY

52. PRENUMERATA

 

życzenia

Ricoletta Ricoletto

Kolekcja płytek Ricoletta Ricoletto

 

Kolekcja Ricoletta Ricoletto

Płytki bazowe w formacie 29,5 x 59,5 cm utrzymane są w ponadczasowej kolorystyce Bianco i Nero o błyszczącym szkliwie z subtelnym nadrukiem odbijającym światło. Kolekcję uzupełniają bogate, pełne barokowego przepychu inserta z wyrazistym motywem kwiatowym. Kolekcja uzupełniona jest również o szeroki wybór uniwersalnych dekoracji szklanych: orientalizujące inserta oraz listwy szklane z motywami roślinnymi, wypalane na głębokiej strukturze oraz mozaiki szklane. Wszystkie dekoracje szklane dostępne są w dwóch wyrazistych kolorystykach – zgaszonego złota i nasyconego karmazynu.

Kolekcja Ricoletta Ricoletto

 

Querida Querido

Kolekcja płytek Querida Querido

Kolekcja Querida-Querido

Kobieca, delikatna kolekcja, o nieco rustykalnym charakterze płytki bazowej w formacie 30 x 60 cm oraz odważnych, malarsko potraktowanych insertach drukowanych. Wszystkie wzory wykonano z wykorzystaniem technologii druku cyfrowego DURST. Klient może również wybrać dekoracje z elementami szklanymi i całkowicie szklane w modnych odcieniach fioletu – lilac i wrzos.W składzie kolekcji są też płytki podłogowe Querido Bianco w formacie 33,3 x 33,3 cm. Wszystkie elementy świetnie się uzupełniają, tworząc idealne wykończenie wnętrz – od minimalistycznych po odważne i awangardowe.

 

 Kolekcja Querida Querido

 

Lazzaro

Kolekcja płytek Lazzaro

Gres szkliwiony wysokiej jakości, inspirowany naturalnym kamieniem, który można stosować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń. Występuje w kolorystyce Black i White. Elementy współtworzące kolekcję to listwy i narożniki w stylu nowoczesnym oraz klasycznym. Rektyfikowane krawędzie oraz powierzchnia lappato sprawiają, że płytki prezentują się niezwykle efektownie na dużych powierzchniach, na przykład w różnego rodzaju wnętrzach publicznych.

www.opoczno.eu

kolekcja płytek Lazzaro
Kolekcja płtek Lazzaro-Opoczno Kolekcja płtek Lazzaro-Opoczno

Kolekcja płytek Alba

Kolekcja płytek Alba

Kolekcja płytek ceramicznych w formacie 25 x 35 cm i nowoczesnej kolorystyce. Cztery kolory – biały, szary, czarny i czerwony, idealnie pasują do każdej łazienki. Propozycją uzupełnienia gładkich powierzchni płytek są dwa rodzaje dekoracji – jedna z graficznym motywem kwiatowym w odcieniach bieli i szarości, druga z wzorem geometrycznym oraz z listwą o metalicznej barwie. Dopełnieniem kolekcji są płytki podłogowe w kolorach bianco oraz grys.

Zapraszamy na stronę www.cersanit.com.pl

 Kolekcja płytek Alba

III edycja konkursu Perły Ceramiki UE 2011 rozstrzygnięta!

perły ceramiki

Nobilitacja, uznanie dla pracy wielu ludzi z firm produkujących płytki ceramiczne to nagrody i wyróżnienia za interesujące wzornictwo, doskonałą jakość i nowatorstwo technologiczne oraz przekraczanie barier standardów estetycznych. Bez wątpienia konkurs PERŁY CERAMIKI UE 2011 jest prestiżową weryfikacją oferty rynkowej, ułatwiającą nominowanym i nagrodzonym kolekcjom zaistnienie w masie ogólnodostępnych produktów. Oznakowanie tych kolekcji w salonach sprzedaży specjalnymi nalepkami ułatwia dokonanie właściwych wyborów. Nalepki na zwycięskich kolekcjach oznaczają, że zyskały one uznanie wśród architektów i projektantów wnętrz. Takie kolekcje stwarzają możliwość uzyskania interesujących rozwiązań aranżacyjnych oraz są gwarancją bardzo dobrej jakości.


Czytaj więcej...

Ceramika Paradyż na Łódź Design Festiwal

Tegoroczne hasło przewodnie 5. edycji festiwalu - „Zmiana” - miało podkreślać zmiany zachodzące w otaczającym nas świecie, a zatem i w myśleniu o projektowaniu. Wizja Ceramiki Paradyż, dla której ważne jest piękno, funkcjonalność i wysoka jakość wykonania, doskonale wpisuje się w ten motyw – firma wciąż się zmienia, ewoluuje wraz z rosnącymi potrzebami swoich konsumentów. Mówiąc o zmianie stawia wciąż odważne kroki na drodze najlepszego wzornictwa i designu. Stoisko Ceramiki Paradyż w trakcie Łódź Design Festival 2011 nawiązywało do przewodniego hasła imprezy. Można było obejrzeć na nim ekspozycje 3. łazienek zaaranżowanych z jednej kolekcji płytek ceramicznych, które zaprezentowały jakie zmiany zachodzą w tym pomieszczeniu wraz z dorastaniem użytkownika. Przekaz był podzielony na 3 grupy wiekowe – dzieci, młodzież, dorosłych. Dodatkowo zaprezentowane zostały wielkoformatowe plansze do układania obrazów z mozaik, które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających. Nawiązywały one do tematyki „ECO” widocznej w produktach pokazywanych na festiwalu. Pozytywnym odbiorem cieszyły się także rzeźby ceramiczne wykonane przez artystów z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, w szczególności sowa, symbol tegorocznej edycji. Warsztaty projektowe „Paradyżowa Kraina”, konkurs „make me” oraz inaugurowanie konkursu „Piękna Płytka 2” to przedsięwzięcia inspirowane i organizowane przez Ceramikę Paradyż.

5. edycja Łódź Design Festival w liczbach

Tegoroczny festiwal był sukcesem nie tylko organizacyjnym, ale i pod względem ilości uczestników i wizytujących - przyciągnął jak zawsze tysiące ludzi spragnionych światowego designu. Blisko 44 tys. gości odwiedziło festiwal w ciągu prawie dwóch tygodni jego trwania, z czego, aż przeszło 12 tys. przybyło w ciągu głównego weekendu. Odwiedzający mieli okazję podziwiać 60 wystaw rozstawionych na 10 tys. m2. W festiwalu wzięło udział 420 artystów z całego świata, co pokazuje, że jest on wydarzeniem w pełni międzynarodowym. Sukcesem okazały się również zorganizowane po raz pierwszy rożne warsztaty dla dzieci. Informacja dla wszystkich, którzy nie zdążyli odwiedzić festiwalu. Zdjęcia z imprezy dostępne są na profilu Ceramiki Paradyż, na Facebooku, a materiały filmowe na kanale firmy na YouTube.

Budowniczy Polskiego Sportu dla Sopro

Firma Sopro Polska otrzymała kolejną nagrodę! Tym razem statuetkę przyznaną przez Polski Klub Infrastruktury Sportowej za szczególne osiągnięcia w dziedzinie budownictwa sportowego i rekreacyjnego. Nagroda została wręczona podczas XII Gali finałowej „Budowniczy Polskiego Sportu”, która odbyła się 15 listopada br. w Warszawie. „Budowniczy Polskiego Sportu” jest częścią programu „Budujemy Sportową Polskę”, do którego przystąpiło już ponad 750 polskich samorządów. Nagroda BUDOWNICZY POLSKIEGO SPORTU jest przyznawana firmom, których działalność znacząco przyczynia się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury sportowej i rekreacyjnej w Polsce. Wyróżnienie jest potwierdzeniem obranej przez Sopro Polska strategii i świadczy o szczególnej pozycji na rynku budowlanym.

Jan Marian Kaczmarek

18 października 2011 r.

zmarł

prof. dr hab. inż. Jan Marian Kaczmarek

Profesor Jan Kaczmarek większość życia poświęcił pracy naukowej oraz działalności społecznej i państwowej. Wszczepionym w młodości ideałom patriotyzmu był wierny przez całe życie. Powoływanie na wysokie i najwyższe stanowiska traktował zawsze jako służbę krajowi. Potwierdza to całe życie Profesora. Był nestorem technologii mechanicznej w Polsce, wybitną postacią polskiej nauki, techniki oraz ruchu inżynierskiego. Jako pilot wojskowy brał udział w kampanii wrześniowej w 1939 r. Był też żołnierzem AK.

W latach 1965 – 1968 pełnił funkcję Prorektora, a następnie Rektora Politechniki Krakowskiej. W latach 1969 – 1974 był Przewodniczącym Państwowego Komitetu Nauki i Techniki, a także Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, w latach 1972 – 1976 Przewodniczącym Rady Głównej NOT; 1984 – 1990 Prezesem, a od 2010 r. Honorowym Prezesem Naczelnej Organizacji Technicznej. Był także członkiem rzeczywistym Polskiej Akademii Nauk, przez 9 lat sekretarzem PAN, członkiem Polskiej Akademii Umiejętności PAU, członkiem zagranicznych akademii: Belgii – Royal Academy of Science; Bułgarii – Academy of Science; Francji – CIRP; USA – National Academy of Engineering. Wielki Oficer Legii Honorowej i Komandor Palm Akademickich we Francji. Został polskim i zagranicznym doktorem honoris causa multi. Był autorem 200 publikacji naukowych, 14 książek i podręczników, 11 patentów. Wybitny uczony i wielki humanista, propagator zjednoczonej Europy. Miał swój osobisty wkład w nawiązywanie współpracy naukowej i kulturalnej z Francją.

Za swoją działalność został uhonorowany wieloma odznaczeniami: Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Był posiadaczem najwyższego odznaczenia NOT – Złoty Inżynier nr 1 i Medalu im. M. Kopernika.

Sopro FF450-Nowa ulepszona zaprawa klejowa

sopro zaprawa klejowaW listopadzie br. firma Sopro Polska wprowadziła na rynek nowy produkt - Sopro FF 450 extra. Jest to udoskonalona elastyczna, cementowa cienkowarstwowa zaprawa klejąca. Przeznaczona jest do układania na ścianach i podłogach płytek, (także wielkoformatowych do 60 x 60 cm) ceramicznych, klinkierowych, gresowych oraz z niewrażliwych na przebarwienia kamieni naturalnych. Sopro FF 450 extra można stosować do wykonywania okładzin w pomieszczeniach mieszkalnych, usługowych i przemysłowych, a także w miejscach wilgotnych i mokrych, na basenach, w salach operacyjnych, w miejscach poddawanym dużemu obciążeniu (np. ciągi komunikacyjne). Jest świetnym materiałem do układania płytek na tarasach oraz balkonach i na elewacjach. Zaprawa ta może być też wykorzystywana podczas remontów do mocowania płytek na starych okładzinach metodą „ płytka na płytkę”.Główne cechy charakteryzujące Sopro FF 450 extra to: bardzo dobre parametry techniczne (zaprawa spełnia wymagania C2 TE S1 zgodnie z PN-EN 12004); odkształcalność S1 (ugięcie ≥2,5 mm) charakteryzuje kleje odkształcalne, które pracują razem z podłożem i okładziną ceramiczną lub kamienną umożliwiającą naturalny ruch okładziny i/lub podłoża (przenosząc powstałe między nimi naprężenia znacznie lepiej niż kleje nieodkształcalne i dzięki temu zapewniają silne i trwałe połączenie okładziny z podłożem). Mają dobre parametry robocze, w tym długi czas otwartego schnięcia oraz wysoką stabilność dzięki wzmocnieniu włóknami, a także bardzo dużą wydajność (zużycie ok. 1,1 kg/m2 na 1 mm grubości warstwy).

Włoski przemysł płytek ceramicznych

flaga wlochyFantazja włoskich projektantów płytek od wielu lat uwodzi klientów na całym świecie. Nawet szalejący kryzys ekonomiczny nie osłabił apetytu miłośników pięknych i funkcjonalnych wnętrz na włoskie wzornictwo i jakość wykonania. Nadal na światowym rynku płytek ceramicznych włoskie fabryki mają czołową pozycję. Na ten sukces składa się wiele czynników. Przyjrzyjmy się historii jednego z największych na świecie regionów produkcji płytek, jakim jest Sassuolo. Model marketingowy włoskiego przemysłu płytek ceramicznych ma swą genezę w przemyślanej koncentracji wytwórców w określonych strefach geograficznych. Większość włoskich fabryk (ok. 180) mieści się w promieniu do 100 km (w regionie Emilia – Romagna i jego prowincjach Sassuolo – Scandiano – Castellarano – Spilamberto). Inne prowincje to np. Imola i Faenza. Dlaczego właśnie w tych miejscach zlokalizowano fabryki płytek? 

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Czytaj więcej...

Rosyjski rynek płytek ceramicznych

 

rosyjski rynek płytek ceramicznychW Rosji w pierwszej połowie 2011 r. produkcja płytek ceramicznych wzrosła o 21% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosła 67,8 mln m2 (wg danych Głównego Urzędu Statystycznego Federacji Rosyjskiej), co wartościowo ocenia się na 1-1,5 mld USD. Wielkość produkcji ściennych szkliwionych płytek ceramicznych wzrosła o 13%, podłogowych o 19,7%, a elewacyjnych aż o 47%. Biorąc pod uwagę fakt, że w strukturze geograficznej produkcji, północno- zachodnie regiony Rosji (część europejska) to od 15 do 17% całego rosyjskiego rynku płytek ceramicznych, czyli ok. 11,5 mln m2 wartości 255 mln USD, głównym asortymentem, jaki można znaleźć w moskiewskich hurtowniach budowlanych, są płytki ceramiczne rodzimej produkcji, zaliczane do najniższej półki cenowej. Pozostałe segmenty, jak dowodzą prowadzone badania marketingowe, zdominowane są przez importowane wyroby klasy elite i Premium głównie z Czech, Włoch, Hiszpanii i Chin oraz klasy średniej z Białorusi, Polski, Słowacji i Słowenii.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Płytki i zaprawy styczeń-wrzesień 2011

Ze wstępnych danych GUS, wynikających z badań produkcji płytek ceramicznych i płyt chodnikowych oraz zapraw murarskich wyprodukowanych w 2011 r. przez duże przedsiębiorstwa przemysłowe (o liczbie pracujących 50 i więcej osób) wynika, że producenci tych wyrobów utrzymują dobrą pozycję na rynku materiałów budowlanych.

Czytaj więcej...

Jak zostać franczyzobiorcą

Iza Sas: Firma Glazura Królewska ma pierwszą i największą w Polsce sieć franczyzową salonów z wyposażeniem łazienek. Ile powstało już tego typu salonów oraz jakie są dotychczasowe doświadczenia?

Anna Grzyb: Sieć Salonów Łazienek Glazura Królewska liczy obecnie 35 specjalistycznych punktów sprzedaży, z których 32 działają na zasadzie franczyzy. Przed podpisaniem pierwszej umowy o współpracy w 2001 r. firma przez blisko 10 lat gromadziła doświadczenie w zarządzaniu własnymi placówkami detalicznymi. Do tego doszła późniejsza, równie bogata, praktyka związana z rozwojem sieci. Był to czas intensywnej pracy nad taką formułą działania sieci, która gwarantowałaby jej sprawną organizację oraz stałe zwiększanie konkurencyjności. Obserwując dzisiejszy rynek, możemy stwierdzić, że stworzyliśmy nowatorski w skali kraju model funkcjonowania, który wykorzystuje dostępne na rynku najnowocześniejsze rozwiązania informatyczne, logistyczne i organizacyjne. Nasi partnerzy zaś otrzymują najlepszą wiedzę o prowadzeniu biznesu, korzystne warunki handlowe oraz profesjonalny marketing. Dziś nadal poszukujemy nowości z różnych obszarów, które moglibyśmy wdrożyć w naszej sieci.

Płytki ceramiczne w gastronomii

Ze względu na wielkość, sposób przygotowywania produktów, półproduktów i gotowych dań wykończenie powierzchni posadzek i ścian w obiektach gastronomicznych znacznie różni się – poczynając od kioskowych typu fast food, przez zakładowe i szkolne stołówki, aż po wyspecjalizowane duże kuchnie – cateringowe lub hotelowe. W tych wszystkich obiektach, a więc związanych ze zbiorowym żywieniem obowiązują, oprócz przepisów wynikających z Prawa budowlanego, również zaostrzone wymagania związane z higieną oraz bezpieczeństwem, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie wynikające z logistyki pomieszczeń i warunków pracy. Decydując się na okładziny ceramiczne posadzek i ścian w obiektach gastronomii należy określić, jakie wymagania powinny one spełniać. Nie jest jednak możliwe unormowanie wszystkich realizowanych rozwiązań ze względu na dużą różnorodność obiektów – zarówno co do wielkości, jak i zasad funkcjonowania.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Klinkier we wnętrzach

klinkier

Klinkier w salonie? Przyznacie Państwo zestawienie na pierwszy rzut oka dosyć egzotyczne. Wydaje się jednak egzotyczne tylko wtedy, gdy ulegniemy stereotypowym wyobrażeniom o klinkierze: nieszkliwiona płytka, w odcieniach czerwieni i brązu oraz w małym formacie. Przeglądając ofertę producentów płytek klinkierowych – choć raczej należałoby użyć określenia „wyrobów ekstrudowanych” – szybko zorientujemy się, że tradycyjne produkty klinkierowe stanowią jej mniejszość. Wyzwania współczesnego rynku płytek ceramicznych wymusiły, na działach kreacji fabryk posługujących się tą technologią produkcji, zwiększoną aktywność w zakresie wzornictwa.

Czytaj więcej...

Płytki pocienione

Pierwsze płytki pocienione zostały zaprezentowane ok. 10 lat temu, kiedy jeden z czołowych producentów urządzeń dla przemysłu ceramicznego (i nie tylko) rozpoczął produkcję płytek, a właściwie płyt ceramicznych w formacie 1000 x 3000 mm i grubości (uwaga!) 3 mm. Innowacyjność produktu, jego zastosowań, jak również technologii produkcji stała się inspiracją i jest wykorzystywana do dzisiaj w najbardziej nowatorskich rozwiązaniach. Przez pewien okres od czasu uruchomienia tej technologii w zakresie produktów pocienianych nic istotnego się nie wydarzyło. Na szczęście producenci płytek ceramicznych wciąż pracują nad nowym zastosowaniem oraz nowymi rynkami zbytu swoich produktów. Kilka lat temu jeden z kluczowych włoskich producentów wpadł na pomysł produkowania płytek dedykowanych dla przemysłu… okrętowego, aby łazienki na liniowcach czy mniejszych łodziach mogły być bardziej komfortowe i przyjazne pasażerom. Właśnie to rozwiązanie, stosunkowo niedawno wprowadzone na rynek, przyczyniło się do niesamowitego rozwoju produktów w wersji pocienionej. Od jego premiery nie minęły jeszcze 3 lata, a obecnie praktycznie każdy z liczących się producentów płytek ceramicznych ma w swojej ofercie płytki o mniejszej grubości niż traktowane do tej pory jako standardowe.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

 

Lustra w łazience

lustra w łazience

Lustro warto traktować jak piękny element kształtowania przestrzeni, a nie tylko jako narzędzie do przeglądania się. Standardowo wygodne lustro zaczyna się około 20 cm nad umywalką (100 cm) i sięga wysokości drzwi (210 cm). Jego szerokość dostosowuje się w zależności od możliwości. Lustro powinno być duże! Zazwyczaj im większe lustro, tym lepiej, ponieważ powiększa przestrzeń łazienki. Jest jednak ograniczenie gabarytowe, gdyż lustro trzeba wnieść do budynku i do łazienki.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

 

Krzywe płytki przyczyną reklamacji

Krzywe płytki ceramiczne sprawiają coraz więcej kłopotów sprzedawcom i kupującym i coraz częściej są przyczyną reklamacji. Trzeba jasno powiedzieć, że idealnie prostych i płaskich płytek praktycznie nie ma. Wynika to ze specyfiki tego produktu. W trakcie wypalania, pod wpływem wysokiej temperatury, płaskie płyty z surowej gliny wyginają się mniej lub bardziej. Przewiduje to norma PN-EN 14411, która zakłada, że krzywizna może wynosić do 0,5% długości boku płytki lub jej przekątnej. I właśnie to procentowe powiązanie krzywizny z rozmiarem płytki powoduje, że od czasu, kiedy okładziny ceramiczne mają coraz większy format, wszelkie deformacje płytek stały się coraz bardziej widoczne. Mam też wrażenie, że część fabryk, dotkniętych spadkiem dochodów, pozwoliła sobie na złagodzenie wewnętrznych norm. Płytki, które jeszcze niedawno kwalifikowano do gatunku niższego niż pierwszy, jeśli tylko mieszczą się w europejskiej normie, trafiają do sprzedaży jako towar w pierwszej klasie jakości.

Czytaj więcej...

Renowacja posadzki

kamiennica

Przepiękna wielokondygnacyjna kamienica w Alejach Jerozolimskich 63 róg Emilii Plater w Warszawie, została wybudowana w 1898 roku. Po wielu latach użytkowania poddano ją renowacji. Wszystkie prace projektowe i renowacyjne były prowadzone pod ścisłym nadzorem autorskim, architektonicznym i konserwatorskim, a użycie materiałów niezbędnych do wbudowania konsultowano z dostawcami. Poniżej zostanie omówione parę interesujących kwestii związanych z renowacją posadzek starych klatek schodowych oraz rozwiązaniami będącymi połączeniem „nowego ze starym”. W opinii znawców problemu dawna rezydencja Lipińskich w latach 1914-25 z pewnością była przebudowywana na kamienicę czynszową. Znalazło to odzwierciedlenie również w wystroju klatek schodowych. Jedna z nich, klatka główna, była wyłożona ceramiką i marmurem (ze schodami marmurowymi), a z dwóch gospodarczych, tzw. Klatek zapleczowych (jedna zlikwidowana), pozostała tylko ta zwana drewnianą (z drewnianymi schodami). Najwięcej problemów stwarzało odtworzenie starych elementów obiektu.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

 

 

Mała i kolorowa

lazienka

Front blatu i pogrubionej półki jest wiśniowy, tak jak i cała ściana (płytki z kolekcji Royal, wymiary 20 x 50 cm, producent – Cerrol) – wyłożona aż do panelu sufitu podwieszonego z oświetleniem halogenowym. Sufit podwieszony z oświetleniem zaprojektowano w kolorze beżowym tylko po obwodzie trzech ścian łazienki. Ściana, na której nie ma oświetlenia (z drzwiami wejściowymi), wyłożona jest płytkami do sufitu. Niewątpliwie na uwagę zasługują elementy projektu wykorzystujące płytki do ożywienia przestrzeni. Są to płytki w ostrej czerwieni (kolekcja Colour W-Red, 32,7 x 59,3 cm, producent Tubądzin) w połączeniu z płytkami o kwiatowych czarno-białych akcentach (Colour 1A Black & Red listwa – wymiary 59,3 x 12 cm, producent – Tubądzin) znajdujące się na wprost wejścia do łazienki. Część ścian kabiny sanitarnej wykonano z płytek czarnych, co wygląda jak niska lamperia. Powyżej tej lamperii, płytki w kolorze écru (Royal – krem, wymiary 20 x 50 cm, producent – Cerrol) przechodzą w kolorowy wzór, tworzący formę graficzną przypominającą obraz. Wzór posadzki z białych i wiśniowych pasów płytek ułożony jest na ukos w stosunku do wejścia do łazienki (płytki z kolekcji Royal – gres, brąz, wymiary 40 x 40 cm, producent Cerrol oraz Royal – gres, krem, wymiary 40 x 40 cm).Należy podkreślić, że poziome ułożenie płytek ściennych oraz lustro na szerokość jednej ze ścian powodują, że łazienka sprawia wrażenie większej. Przyczynia się do tego również ułożenie płytek podłogowych na skos.

 

Czytaj więcej...

Formy i kolory w łazience

plytkiPlanując urządzenie łazienki, przede wszystkim analizuje się koncepcję wymarzonej aranżacji, ale również możliwości dokonania podłączeń do istniejącej instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej wraz z ewentualnymi zmianami nowych punktów przyłączy. Robi się to w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania przestrzeni oraz zachowania jej funkcjonalności. Dlatego bardzo istotnym zagadnieniem w projektowaniu łazienki jest jej funkcjonalny podział na strefy. Gdzie indziej odbywamy codzienną pielęgnację twarzy i włosów, gdzie indziej bierzemy kąpiel czy prysznic, jeszcze gdzie indziej korzystamy z toalety.

Czytaj więcej...