Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2025 
(styczeń-marzec)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2025, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; duży blok o rynku płytek ceramicznych i jego perspektywach . Ponadto w numerze znajdziecie Państwo artykuły dotyczące układania płytek , zagadnień związanych z reklamacjami oraz relację z targów CEVISAMA 2025. Życzymy miłej lektury i zapraszamy do prenumeraty na 2025 rok.

 

 

Inspiracje i trendy na targach MosBuild

Anna Jędrzejewska, architekt DKiE

Na targach MosBuild w Moskwie wyznaczane są trendy wzornicze dla bogatego w ornamentykę rynku wschodniego. Z roku na rok targi nabierają większego znaczenia dla branży płytek ceramicznych. Świadczy o tym zarówno liczba odwiedzających, jak i fakt, iż wystawiają się praktycznie wszyscy najwięksi europejscy producenci płytek. Poza tym jest to miejsce prezentacji lokalnych firm, których oferta staje się coraz bardziej konkurencyjna.

W tym roku targi zgromadziły prawie 2300 wystawców z 45 krajów świata, co potwierdza prestiż wydarzenia. Oferta jest bardzo różnorodna – od bogato zdobionych płytek dedykowanych specjalnie na rynek wschodni, po najnowsze kolekcje z oferty produktowej wystawców.

Na tegorocznych targach dominowało bogactwo struktur, dekoracje wykorzystujące najnowsze osiągnięcia technologiczne, takie jak druk cyfrowy i liczne motywy zdobnicze w charakterze rozet oraz intarsji – mówi Rafał Domaradzki, Dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego Ceramiki Paradyż.

Renowacja posadzek w Liceum im. Władysława IV w Warszawie

mgr inż. Henryk Pieczarowski

W ramach projektu „Rewitalizacja budynków zabytkowych części Pragi” zrealizowano zamówienie publiczne „Renowacja zabytkowego budynku LO im. Króla Władysława IV przy ul. Jagiellońskiej 38” finansowane przez Miasto Stołeczne Warszawę, dzielnicę Praga-Północ. Ten przepiękny budynek, wpisany do rejestru zabytków w 1983 r., o architekturze wczesnego modernizmu z elementami dekoracji secesyjnymi powstał w latach 1905-1907 wg projektu Władysława Adolfa Kozłowskiego przy znacznym wsparciu finansowym Juliana Różyckiego.

Obecny remont kapitalny budynku odbywa się po raz pierwszy po ponad 100 latach intensywnej eksploatacji jako placówki szkolnej oraz po zniszczeniach wojennych. Wynik renowacji elewacji i zegara można podziwiać już od 2006 r. W 2011 r. zakończono renowację parkietów, posadzek i schodów na parterze i pierwszym piętrze części szkolnej budynku oraz renowację wykładziny ceramicznej w bramie przejazdowej na dziedziniec szkoły zgodnie z projektem rewitalizacji zabytkowego Zespołu Szkół nr 15 autorstwa Bartosza Kozłowskiego. Wszystkie prace renowacyjne były prowadzone przy ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Pewną specyfiką tej realizacji była konieczność wykonywania prac w czasie trwania roku szkolnego tak, aby nie zakłócać procesów dydaktycznych.

Ze względu na dużą wartość zabytkową zachowanych posadzek ceramicznych zalecono ich oczyszczenie oraz wymianę uszkodzonych płytek na nowe o wzorze zgodnym z istniejącymi (na zdjęciach posadzka przed i po renowacji).

Dwie białe łazienki

Projekt łazienki, tekst i fotografie Magdalena Kaliszuk-Barańska Obecnie modne są białe wnętrza, dlatego też prezentuję dwie łazienki w tej tonacji.

Pierwsza maleńka, raczej jest to WC z kabiną prysznicową. Ze względu na wielkość pomieszczenia zastosowałam białe płytki z kolekcji Opera Paris autorstwa Macieja Zienia, których producentem jest Ceramika Tubądzin. Są to płytki rektyfikowane 30x60 cm stylizowane na marmur. Na podłodze płytki, też z kolekcji Zienia. Jednak w kabinie, gdzie zamiast brodzika jest odpływ liniowy, zastosowałam matowe antypoślizgowe płytki Marazzi Fusion, zapewniające bezpieczeństwo przy korzystaniu z brodzika. Ceramika sanitarna firmy Koło, świetna i tania umywalka Twins skompletowana z szafką Domino również w bardzo przystępnej cenie i WC Style. Ścianka do kabiny firmy Ronal.



Druga łazienka jest duża, ma 13 m2. Jest to tzw. łazienka master, czyli z wejściem z głównej sypialni. Od ściany z oknem oddziela ją mały gabinet, który również należy do sypialni, więc przeszkliłam tę ścianę, żeby wpuścić do łazienki trochę dziennego światła. W łazience znajduje się kabina z łaźnią parową (generator pary schowany jest w sąsiedniej pralni), duża narożna wanna, w.c. i bidet (ceramika sanitarna firmy Villeroy&Boch). Ściany pokrywają białe płytki w formacie 32,5 x 97,7 cm włoskiej fabryki Marazzi z kolekcji Stonevision. Białe ściany kontrastują z czekoladowym brązem dekorów o lśniących pasach, którymi obłożona jest ścianka z bidetem i w.c. W tym samym kolorze jest mozaika, która pokrywa obudowę wanny.

Natura w łazience

Projekt łazienki, tekst i wizualizacja Aneta Siwczuk, Glazura Królewska S.A.

Projektowana łazienka znajduje się na parterze domu jednorodzinnego. Jest nieproporcjonalnie długa, a umieszczenie wzdłuż jednej ze ścian przyłącza kanalizacyjnego jest niefunkcjonalne.



Podstawową korektą, jakiej należało dokonać w trakcie aranżacji łazienki, było przywrócenie proporcji wymiarów tego pomieszczenia. Długie przeciwległe ściany pokryto białymi matowymi płytkami – zgodnie z zasadą optycznego poszerzania przestrzeni za pomocą okładzin ściennych wykonanych w jasnych kolorach zastosowano kolekcję płytek Constelation BASE Aldebaran 30x60 cm, produkcji Alcalaten Ceramicas.

Dominującą we wnętrzu biel przełamują gresowe płyty imitujące drewno – szczotkowany dąb serii STONE-WOOD, SW07 15x60 cm, produkowany przez NOWĄ GALĘ. Kolor oliwkowy na wąskich ścianach podkreśla zarówno biel, jak i strukturę drewna (płytki oliwkowe serii Constelation BASE Perseo, 30x60 cm).

Płytki ceramiczne w Centrum Edukacyjnym w Warszawie

Magdalena Ludwinek, Ceramika Paradyż Sp. z o.o.

W kolejnym cyklu metamorfoz chciałabym zaprezentować budowę Centrum Edukacyjnego przy ul. Okopowej w Warszawie. Na istniejącej działce należało rozbudować stojący na niej budynek i zaadaptować go na biura, rejestrację, sale konferencyjne. Dodatkowo plan zakładał budowę nowego obiektu.
Biorąc pod uwagę przeznaczenie budynku, należało zastanowić się nad materiałem na posadzki, schody i węzły sanitarne. Tym bardziej że w budynku złożonym z trzech kondygnacji materiał ceramiczny został przewidziany przez architektów na całej powierzchni.


Podczas wstępnych rozmów ustalono, że w związku z tym, że budynek jest przeznaczony do użytku publicznego, najważniejszy jest aspekt bezpieczeństwa i dlatego brany pod uwagę granit zastąpiono kolekcją Mistral Ceramiki Paradyżze względu na jego parametry: nasiąkliwość <0,05% – grupa BI a, mrozoodporność, antypoślizgowość – R 10 oraz atest mokrej stopy, a także Arkesia o powierzchni strukturalnej i antypoślizgowości R 12.

Systemy pomocnicze ułatwiające uzyskanie płaskich okładzin

Problem wykonania płaskiej okładziny ceramicznej jest niezwykle istotny. Może to być szczególnie trudne w przypadku zastosowania wielkoformatowych płytek ceramicznych. Producenci narzędzi dla glazurników opracowali więc systemy, które pozwalają uzyskać okładzinę o płaskiej powierzchni, zredukować czas układania oraz zwiększyć wydajność pracy.

Firma Rubi oferuje Fast TILE LEVEL System, który składa się z elementu poziomującego, jednorazowego użytku w kształcie litery T, „dzwonka” wielokrotnego użytku, który może być używany nawet do 25 razy i szczypiec dociągających. System warto stosować do układania płytek podłogowych w formacie od 30x30 cm do 120x60 cm. Jest on także pomocny przy układaniu okładzin z granitu i marmuru, gdyż eliminuje szlifowanie wyrównawcze. Fast TILE LEVEL System umożliwia nie tylko uzyskanie płaskiej, równej płaszczyzny, ale zapobiega również zmianie położenia płytek podczas twardnienia warstwy wiążącej.

Gatunki inne niż pierwszy

Monika Gibes

Żadne przepisy nie określają, czym są płytki ceramiczne w gatunku innym niż pierwszy. Norma PN-EN 14411 Płytki ceramiczne. Definicje, klasyfikacja, właściwości i znakowanie, która klasyfikuje płytki oraz określa ich parametry fizyczne, odnosi się tylko i wyłącznie do produktów w pierwszym gatunku. W normie pojęcie drugiego czy trzeciego gatunku płytek ceramicznych nie istnieje.

A zatem to, co dotyczy gatunków innych niż pierwszy, jest nieunormowane, a więc umowne, w tym również nazewnictwo. Niektóre fabryki numerują gatunki niższe niż pierwszy, inne oznaczają je literami, np. MS, COM lub PJ i tylko wewnętrzne ustalenia producentów decydują o tym, co kryje się pod określonym oznaczeniem.

Czy w związku z tym płytki, które nie są w pierwszym gatunku, powinny być sprzedawane? Tak, pod warunkiem, że ma się świadomych sprzedawców, którzy potrafią wyjaśnić kupującym, z jakiego rodzaju towarem mają do czynienia. Klienci muszą być świadomi, że dokonują wyboru produktu, który w momencie zakupu jest pewnego rodzaju niewiadomą.

Systemy schodów zewnętrznych z płytek ceramicznych

mgr Mariusz Olas

Od kilku dziesięcioleci podstawowym materiałem do wykonania okładzin na schodach zewnętrznych są płytki ceramiczne. Większość liczących się producentów tych wyrobów ma w swojej ofercie wyroby specjalnie przeznaczone do stosowania na schodach (tzw. płytki schodowe lub stopnicowe). Wyróżniają się one specyficznym kształtem profilu (z wyobloną częścią czołową), czasami dodatkowo wyposażone są w poprzeczne ryfle zwiększające ich antypoślizgowość. Takie specjalistyczne ceramiczne kształtki schodowe są z reguły składową całego systemu obejmującego wiele elementów, w tym m.in. stopnice narożne, podstopnice, podstopnice narożne, profile przyschodowe.

Schody, jako fragment większej architektonicznej całości, jaką jest dom lub budynek użytkowy czy też element krajobrazu, muszą być zharmonizowane z otoczeniem, dlatego dobrze, jeśli system schodowy uzupełniony jest o płytki podłogowe, elewacyjne, krawędziowe (tzw. szekle) czy wreszcie ceramiczne kształtki parapetowe. Występowanie wszystkich elementów w tej samej kolorystyce pozwala na perfekcyjne komponowanie aranżacji architektonicznych.

Dekorowane szkło płaskie

HP Ceramik

Jak wynika z obserwacji aktualnych trendów rozwoju dekoracji do okładzin ceramicznych, szklane elementy (wstawki, listwy, mozaiki) zwłaszcza wykorzystujące druk cyfrowy są obecnie topowym rozwiązaniem z dużym trendem wzrostowym.
Są to elementy jednoszybowe z dekoracjami naszkliwnymi nanoszonymi farbami szklarskimi z reguły technikami drukarskimi, np. sitodrukiem, drukiem cyfrowym, które są następnie utrwalane termicznie. Polskie firmy produkujące takie dekoracje zostały przedstawione w nr 1/2012 kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych”.
Istnieje jednak technologia dekorowania szkła płaskiego umożliwiająca produkcję dekoracji szklanych do okładzin ceramicznych o praktycznie nieskończonej różnorodności barw i wzorów z doskonałą powtarzalnością i odtwarzalnością detalu. Jest to technologia produkcji produkcji dekorowanego szkła bezpiecznego laminowanego o klasie bezpieczeństwa od 1B1 do 3B3 w temperaturze 150 stopni Celsjusza, a więc znacznie niższej od temperatury utrwalania termicznego wymaganej przy tradycyjnej produkcji dekoracji szklanych do okładzin ceramicznych.

W produkcji bezpiecznego szkła laminowanego może być wykorzystany każdy rodzaj szkła, np. szkło hartowane, zwykłe okienne, opty white, piaskowane grubości 1,5 – 15 mm oraz dowolny materiał dekoracyjny, np. tekstylia (jedwab), papier (w tym tapeta czy papirus); siatka metalowa, folia metalowa, folia z nadrukiem solwentowym.

Nanotechnologia a zaprawy do spoinowania

mgr inż. Bartosz Polaczyk , Product manager firmy Kreisel

Producenci materiałów budowlanych szukają innowacyjnych rozwiązań, aby klient otrzymał produkt wysokiej jakości o poszukiwanych właściwościach. Najnowszym trendem jest nanotechnologia, która ingeruje w strukturę molekularną materiałów na poziomie atomów. Dzięki temu na bazie istniejących już materiałów możemy uzyskać nowe produkty o nowych, lepszych właściwościach, np. uzyskać idealną szczelność fugi.

Zastosowanie nanotechnologii przekłada się na specyficzne właściwości użytkowe spoiny, takie jak duża odporność na zabrudzenie, korozję biologiczną. Przykładem może być FUGA NANOTECH 730, w której zastosowano specjalne dodatki i wypełniacze mineralne powodujące, że obróbka tej spoiny jest wyjątkowo prosta i łatwa.

Kolejnym innowacyjnym produktem jest FUGA SILVER 731 firmy Kreisel. Fuga zawiera nanocząsteczki srebra mające olbrzymią powierzchnię czynną, a tym samym nieosiągalny dotychczas potencjał odporności na działanie glonów, grzybów pleśniowych i bakterii. Spoina wykona z Silver 731 dłużej zachowuje czystość i jest odporna na działanie glonów, grzybów pleśniowych i bakterii.

Zaprawa do płytek Litochrom Starlike

Litochrom Starlike to kwasoodporna i chemoodporna, epoksydowa, dwuskładnikowa zaprawa do klejenia i spoinowania płytek ceramicznych i mozaik do spoin większych niż 1 mm. (1-15 mm). Dostępna w 103 kolorach. Doskonała do klejenia i spoinowania kładzin podłogowych i ściennych wewnątrz i na zewnątrz budynków. Jest elastyczna może być więc stosowana na ogrzewanie podłogowe. Dzięki zastosowaniu preparatów zapobiegających rozrostowi grzybów i pleśni oraz odporności na kwasy i substancje chemiczne jest polecana do stosowania w mleczarniach, ubojniach, browarach, basenach, i wszędzie tam gdzie szczególny nacisk jest położony na wymagania higieniczne.

Zaprawę Litochrom Starlike można wzbogacić o dodatki nadające barwom podstawowym niecodzienne wykończenie, np. metaliczne, brokatowe srebrne lub złote, a nawet fluorescencyjne oraz inne absorbujące kolory – idealne rozwiązanie do mozaik szklanych.

www.fugoteka.pl

Fuga dekoracyjna Sopro DF 10

Dekoracyjna fuga elastyczna DF 10 to nowość w ofercie firmy Sopro. Jest to nowej generacji cementowa (nie zawiera cementu portlandzkiego, dzięki czemu do minimum ograniczone są przebarwienia i wykwity na fudze), elastyczna, szybkowiążąca zaprawa fugowa o trwałych barwach i wysokiej wytrzymałości. Nie tworzy osadów wapiennych.

Przeznaczona jest do spoinowania wszystkich okładzin ceramicznych z kamienia naturalnego i mozaiki szklanej wewnątrz i na zewnątrz obiektów. Spełnia wymagania CG2 WA zgodnie z PN-EN 13888. Spoina może mieć szerokość 1 – 10 mm.

Zwiększona ochrona przed pleśniami i mikroorganizmami oraz brak osadów wapiennych zapewnia trwale estetyczny wygląd fugi w pomieszczeniach i na zewnątrz, a szczególnie w obszarach narażonych na oddziaływanie wilgoci. Dzięki efektowi perlenia oraz zastosowaniu technologii Hydrodur® fugę cechuje zwiększona odporność na przenikanie wody i zabrudzenia. Posiada właściwości antybakteryjne.
W celu uzyskania metalicznego połysku fugę należy zmieszać ze złotym lub srebrnym Brokatem Sopro.

www.sopro.pl

Zaprawy do spoinowania nowej generacji

mgr inż. Henryk Pieczarowski

Spoinowanie to ostatni etap wykonywania okładzin ceramicznych. Od jakości zastosowanych materiałów do spoinowania oraz dokładności i rzetelności wykonania tego etapu zależą nie tylko parametry użytkowe okładzin, ale przede wszystkim ich walory estetyczne i higieniczne.
Pisaliśmy już o tym wielokrotnie na łamach WPC. Wracamy jednak do tego tematu, gdyż ciągle pojawiają się nowe materiały do spoinowania, a jednocześnie coraz częściej reklamowana jest estetyka okładzin z płytek ceramicznych wynikająca z błędów wykonawczych na etapie spoinowania.

W Polsce materiały do spoinowania okładzin ceramicznych i kamionkowych klasyfikowane są zgodnie z normą PN-EN 13888:2009 Zaprawy do spoinowania płytek – Wymagania, ocena zgodności, klasyfikacja i oznaczenia.

Wszystkie zaprawy do spoinowania dzieli się na:
• cementowe (CG ) produkowane jako suche mieszanki cementu portlandzkiego lub glinowego, kruszywa, pigmentów i dodatków modyfikujących. W zależności od oferowanych parametrów użytkowych są dzielone na klasy cyframi arabskimi i literami;
• na bazie żywic reaktywnych (RG) produkowane jako wyroby dwuskładnikowe do mieszania bezpośrednio przed użyciem; są one droższe od cementowych, ale mają korzystniejsze parametry użytkowe, np. trwałość, wytrzymałość mechaniczną, chemoodporność, szczelność.

Wprowadzone na rynek w ostatnim okresie zaprawy do spoinowania najnowszej generacji, np. nano-i geofugi czy Litochrom-Starlike mieszczą się w podanej klasyfikacji. Są oferowane w bogatej palecie kolorystycznej jako zaprawy bazowe do spoinowania oraz jako zaprawy brokatowe, które mają metaliczny połysk wskutek dodatku płatków brokatu do mieszanki bazowej. Litochrom-Starlike to chroniona patentem zaprawa epoksydowa, odporna na promieniowanie UV, antybakteryjna, o wysokiej odporności na plamienie oraz porost grzybów i pleśni, łatwa w aplikacji i czyszczeniu nawet na szorstkich, antypoślizgowych powierzchniach. Zaprawa Starlike Cristal, na bazie kruszywa będącego drobnymi kulkami szklanymi, jest przeznaczona do spoinowania szklanych, transparentnych mozaik oraz dekoracji szklanych i pozwala uzyskać znacznie lepsze i ciekawsze efekty estetyczne i kolorystyczne niż tradycyjne zaprawy do spoinowania na bazie białego cementu.

Marki chemii budowlanej laureatami rankingu Budowlana Marka Roku 2012

31 maja br. w Pałacyku Otrębusy k. Warszawy odbyła się uroczysta Gala, podczas której wręczono nagrody w rankingu Budowlana Marka Roku 2012. Laureaci zostali wyłonieni na podstawie badań przeprowadzonych przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku.

W klasyfikacji ogólnej laureatem tytułu Złota Budowlana Marka Roku 2012 została Marka ATlAS, a Srebrną Budowlaną Markę Roku 2012 zdobyła Marka MAPEI. Obie marki reprezentują wyroby chemii budowlanej.

W dwudziestu badanych przez ASM kategoriach materiałów budowlanych wymienione marki znalazły się również wśród laureatów. Fugi MAPEI oraz kleje do płytek MAPEI – marki firmy Mapei Polska Sp. z o.o. zdobyły tytuły Złota Budowlana Marka Roku 2012, a fugi

Ponadto obie marki zwyciężyły w kategorii MARKA PRZYJAZNA FACHOWCOM (Marka ATLAS otrzymała Złotą, a Marka MAPEI – Srebrną Budowlaną Markę Roku 2012).

Kiedy i jakie płytki można reklamować?

Stanowisko Federacji Konsumentów oddziału Warszawa

Zgodnie z ustawą z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 ze zm.) sprzedawca odpowiada wobec kupującego konsumenta za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku stwierdzenia tej niezgodności przed upływem 2 lat od wydania towaru.

Wynika z tego, że podstawą odpowiedzialności jest istnienie niezgodności z umową. Konsument dokonując zakupu płytek, ma prawo oczekiwać, że w każdym opakowaniu znajdują się takie same płytki, o takich samych właściwościach – rozmiarach i odcieniach. Nie ma tu znaczenia istnienie norm – są one jedynie wyznacznikiem minimalnej jakości. Przepisy, a w ślad za nimi orzecznictwo i komentarze podkreślają pierwszeństwo uzasadnionych oczekiwań kupującego konsumenta względem oferowanego towaru, np. uzasadnionym oczekiwaniem przeciętnego konsumenta jest posiadanie płytek, które będą mogły być ułożone na ścianie czy podłodze, i po ułożeniu będą wyglądały estetycznie, będą równe (chyba że ich rodzaj zakłada nierówności), w takim samym odcieniu jak próbka lub okazany wzór.

Płytki i zaprawy w okresie czterech miesięcy 2012 r.

mgr Małgorzata Kowalska, Główny Urząd Statystyczny

Wstępne dane GUS, wynikające z miesięcznych raportów producentów, dotyczące wielkości produkcji płytek ceramicznych i płyt chodnikowych oraz zapraw murarskich wskazują na pogorszenie sytuacji w tym segmencie materiałów budowlanych w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. Ze względu na bardzo duże zróżnicowanie asortymentowe w tej grupie wyrobów wniosek ten wynika z danych zagregowanych w duże grupy zdefiniowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), tj. płytki ceramiczne i płyty chodnikowe oraz zaprawy murarskie obejmujące zaprawy klejowe i do spoinowania.

W I kwartale 2012 r. duże przedsiębiorstwa przemysłowe, zatrudniające 50 i więcej osób, wyprodukowały 386,0 tys. t płytek, tj. o 3,0% mniej niż w I kwartale 2011 r., a w porównaniu z IV kwartałem 2011 r. o 6,3% mniej. W przeliczeniu na m2 wyniki były jeszcze gorsze, gdyż wytworzono 21 572 tys. m2, tj. o 5,1% mniej niż przed rokiem i o 8,6% mniej niż w poprzednim kwartale. Pewne symptomy ożywienia zanotowano w kwietniu 2012 r. – wyprodukowano 148,2 tys. t, co oznacza, że utrzymano ubiegłoroczny poziom produkcji (z kwietnia 2011 r.), a w porównaniu z marcem 2012 r. produkcja była wyższa o 5,8%. Lepsze wyniki kwietnia 2012 r. poprawiły wynik z I kwartału o kilka punktów procentowych.

Jakie wymagania powinny spełniać mozaiki oraz jak powinny być oznakowane?

W odpowiedzi na pytanie odnośnie wymagań i oznakowania mozaiki skierowane do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB) przez redakcję "Wokół Płytek Ceramicznych" z Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o.o., przedstawiamy informację przygotowaną przez Departament Wyrobów Budowlanych GUNB.

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnia jakie wymagania powinny spełniać mozaiki ceramiczne, kamienne i szklane oraz jak powinny być oznakowane.

Wymagania, jakie powinny spełniać wyroby budowlane wprowadzone do obrotu, określone zostały w ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. nr 92, poz. 881 z późn. zm.) i w aktach wykonawczych do tej ustawy.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 tej ustawy, wyrób budowlany jest to rzecz ruchoma, bez względu na stopień jej przetworzenia, przeznaczona do obrotu, wytworzona w celu zastosowania w sposób trwały w obiekcie budowlanym, wprowadzana do obrotu jako wyrób pojedynczy lub jako zestaw wyrobów do stosowania we wzajemnym połączeniu stanowiącym integralną całość użytkową i mająca wpływ na spełnienie wymagań podstawowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane. Jednocześnie wyroby te powinny być objęte zakresem przedmiotowym mandatów udzielanych przez Komisję Europejską na opracowanie europejskich norm zharmonizowanych lub wytycznych do europejskich aprobat technicznych. Wykaz ww. mandatów został ogłoszony obwieszczeniem Ministra Infrastruktury z 5 lipca 2004 r. w sprawie wykazu mandatów udzielonych przez Komisję Europejską na opracowanie europejskich norm zharmonizowanych oraz wytycznych do europejskich aprobat technicznych, wraz z zakresem przedmiotowym tych mandatów (M.P. nr 32, poz. 571). Aktualny wykaz ww. mandatów Komisji Europejskiej oraz pełna ich treść (w języku angielskim oraz w części przetłumaczona na język polski) jest dostępny m.in. na stronie internetowej Instytutu Techniki Budowlanej – www.itb.pl.

Rynek płytek ceramicznych na Ukrainie

Robert Stawski, niezależny ekspert rynków wschodnich, doradca IT Consult Group

Produkcja płytek ceramicznych na Ukrainie rozwija się od lat, ale dopiero we wrześniu 2011 r. wzrosła o 2,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. Specjaliści stawiają na eksport i rosnącą konkurencję wśród rynkowych graczy.

Obecny obraz ukraińskiego rynku płytek ceramicznych to:
- dumping cen stosowany przez niektórych importerów i producentów;
- trudności związane z rosnącymi cenami energii, surowców i komponentów do produkcji, wzrost udziału w rynku produktów o niskiej marży, a także specyficzne problemy eksporterów takie jak wahania kursów walutowych, utrudniona refundacja podatku VAT;
- zmniejszenie liczby nowych mieszkań, a co za tym idzie, spadek sprzedaży płytek wśród przedsiębiorstw budujących mieszkania oraz wzrost sprzedaży w sektorze nabywców indywidualnych;
- każdy gracz na rynku płytek ceramicznych kieruje swoje produkty do określonej kategorii nabywców, co skutkuje zbyt małym zróżnicowaniem sprzedaży;
- krajowi producenci powoli, ale systematycznie zwiększają wielkość produkcji płytek, stale modernizując bazę produkcyjną i stają się istotną konkurencją dla importu;
- duże tempo wzrostu cen dolara w kryzysie pokazało, że dotychczasowy schemat w handlu – kaolin eksportowany z Ukrainy do Włoch i Hiszpanii oraz import gotowych płytek ceramicznych w wysokim segmencie cenowym – przestaje być opłacalny i umacnia się pozycja krajowych producentów eksportujących produkty o słabej jakości do krajów ościennych;
- sezonowość – według specjalistów agencji Status, zimą zapotrzebowanie na płytki jest praktycznie zerowe, a produkcja w tym okresie bardzo często staje się nieopłacalna, gdyż produkowane płytki mogą być w kolejnym sezonie niemodne.

Polskie płytki ceramiczne na rynku ukraińskim
Jednym z niekwestionowanych liderów w produkcji i sprzedaży płytek ceramicznych na Ukrainie są firmy z Polski, których wyroby, produkowane na najwyższym poziomie technologicznym, charakteryzują się bardzo dobrą jakością i są stosowane w zaawansowanych designersko wnętrzach. Do najbardziej znanych rynkowych marek należą: Ceramica Marconi, Ceramika Paradyż, Cersanit, Kwadro Ceramika, Opoczno, Cerrol, POLCOLORIT oraz Ceramika Tubądzin.

Eksport hiszpańskich płytek ceramicznych w 2011 roku

mgr inż. Piotr Król, Pamesa Ceramica

W 2011 r. hiszpańscy producenci wyprodukowali 392 mln m2 płytek ceramicznych, czyli o 7,1% więcej niż w 2010 r. Sprzedaż na rynku wewnętrznym wyniosła 705 mln EUR i była mniejsza w stosunku do roku poprzedniego o 12%, a wartość eksportu – 1892,1 mln EUR i była o 8,3% większa w stosunku do 2010 r. Udział eksportu w sprzedaży ogółem stanowił ok. 73%.

Po raz kolejny najlepszym rynkiem eksportowym dla hiszpańskiego sektora płytek ceramicznych była Francja, gdzie Hiszpanie wyeksportowali 26,6 mln m2 płytek na kwotę 241 mln EUR. Drugie miejsce przypadło rynkowi rosyjskiemu, a trzecie – Arabii Saudyjskiej.

Image

W 2011 r. Hiszpanie wyeksportowali do Polski o 3% więcej płytek ceramicznych niż w 2010 r. za kwotę wyższą o 6,3% (odpowiednio 3,2 mln m2 i 39mln EUR). Dla porównania na rynku chińskim Hiszpanie sprzedali w ubiegłym roku 1,1 mln m2 płytek za sumę 11,9 mln EUR, w Indiach – 1,6 mln m2 płytek za 13,9 mln EUR, a w Brazylii 0,4 mln m2 za 5,8 mln EUR.

Europa nadal jest więc największym rynkiem zbytu dla hiszpańskiego sektora płytek ceramicznych z udziałem 55,1%. Drugim co do wielkości odbiorca jest Bliski Wschód, trzecim - Afryka.

Jubileuszowa uroczystość SACMI Polska

W hotelu Ossa k. Rawy Mazowieckiej 1 czerwca br. odbyła się oficjalna uroczystość z okazji 10-lecia działalności SACMI Polska. Na imprezie obecni byli przedstawiciele prawie wszystkich polskich producentów płytek ceramicznych oraz około dwudziestoosobowa delegacja z SACMI z Włoch.

Oficjalną część spotkania prowadziła Barbara Przetakiewicz, Prezes Zarządu SACMI Polska. Podziękowała wszystkim pracownikom za wkład w ciągły rozwój firmy a klientom za wieloletnią współpracę. Szczególnie ciepłe słowa skierowała do Giovanniego Lancieri, którego nazwała "Ojcem" SACMI Polska. W wystąpieniu Pani Prezes nie zabrakło też historii firmy oraz podsumowania minionych 10 lat pracy.

Sporo miejsca poświęcono trendom i modzie w świecie płytek ceramicznych. Mówił o tym Benedetto Spinelli, Dyrektor Laboratorium Ceramicznego SACMI. Dominują płytki wielkoformatowe, ale choć coraz częściej oferowane są w formacie 120x120, czy 120x180 cm, to z analiz wynika, że obecnie 80% produkcji na świecie stanowią wyroby 60x60 cm. Bardzo popularne staje się też tworzenie kolekcji przez cięcie dużych płytek na mniejsze formaty.

W prezentacji wiele miejsca poświęcono też płytkom pocienionym. Ich wytwarzanie pozwala producentom m.in. na obniżenie kosztów i spełnienie wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Jednak, jak podkreślił przedstawiciel Grupy SACMI, są granice opłacalnego zmniejszania grubości płytek.

Minimalna grubość płytek ściennych bez dodatkowych wzmocnień to 3–4 mm, a podłogowych 4,5–6 mm (w zależności od formatu). Im większe płytki, tym ich minimalna grubość musi być większa, aby spełniały odpowiednie wymagania normowe. Wielkoformatowe bardzo wąskie płytki, np. 30x120 cm, nie mogą być cieńsze niż 7 mm.

Jubileusz 60-lecia Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych

Misją Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych jest realizacja rządowej strategii rozwoju gospodarki opartej na wiedzy przez opracowywanie i wdrażanie w przemyśle zaawansowanych technologii materiałowych w dziedzinie ceramiki, szkła, materiałów ogniotrwałych i budowlanych. Dyrektor Instytutu dr Stanisław Traczyk zwrócił uwagę m.in. na ścisłą współpracę Instytutu z wieloma producentami płytek ceramicznych, ceramiki stołowej oraz zakładami należącymi do Stowarzyszenia Producentów Betonów i Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Uroczystość z okazji 60-lecia Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych (ICiMB) odbyła się 16 maja 2012 roku w teatrze „Och-teatr" w Warszawie. Na jubileusz przybyli goście z całej Polski, a wśród nich: przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP i Ministerstwa Gospodarki, reprezentanci Marszałka Województwa Mazowieckiego, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, wyższych uczelni, instytutów naukowo-badawczych, agencji wspierających naukę (NCN, NCBiR), Rady Głównej Instytutów Badawczych, przemysłu oraz obecni i emerytowani pracownicy poszczególnych oddziałów Instytutu.

Wyposażenie do małych łazienek

W małej łazience nie trzeba rezygnować z wanny czy pralki, zastanawiać się nad rozmieszczeniem rur odpływowych do wanny, prysznica czy wc. Wystarczy odpowiednio dobrać wyposażenie i kupić poszczególne elementy o jak najmniejszych gabarytach. Należy do nich m.in. kolekcja Nano marki Cersanit.

W skład kolekcji Nano wchodzą:
- nowoczesne, kwadratowe szafki w czterech kolorach i trzech rozmiarach,
- lustro Nano;
- małe umywalki i niewielka asymetryczna wanna
- najkrótsza na rynku wisząca miska sedesowa (47 cm) i najkrótszy kompakt (57 cm).

Nowe aranżacje łazienek w salonie Max-Fliz

W salonie MAX-FLIZ stworzono nowe aranżacje łazienek. Dzięki współpracy z najlepszymi architektami w każdej aranżacji znajdziemy zaskakujący pomysł na wyjątkową łazienkę. Prym wiodą minimalistyczne i nowoczesne wnętrza.

Pomysły można z łatwością przenieść do dowolnej przestrzeni; czy to małego mieszkania czy dużej rezydencji. Jednym z ciekawszych przykładów jest ekspozycja płytek marki Venis z piękną chromową płytką dekoracyjną Sea Silver 33,3x100 dającą wrażenie wzburzonej tafli wody.

Image

Udoskonalony klej do płytek Atlas Plus

Znany od 20 lat ATLAS PLUS - klej do płytek ceramicznych pojawił się w nowej, udoskonalonej odsłonie. Nowa receptura kleju powstała we współpracy z wykonawcami. Dzięki temu zaprawa klejowa ma bardziej plastyczną, „masełkową” konsystencję i dłuższy czas gotowości do pracy (można skorygować ułożenie płytek). Nowy klej ATLAS PLUS jest zbrojony włóknami i świetnie sprawdza się na trudnych podłożach budowlanych. Można go stosować do przyklejania płytek, także wielkoformatowych na tarasach i balkonach oraz na ogrzewaniu podłogowym.

Podstawowe parametry kleju do płytek ATLAS PLUS:
- odkształcalność: S1,
- zużycie: 1,5 kg/m2/mm,
- grubość warstwy: 2 – 10 mm,
- ilość wody zarobowej 0,31-0,33 l/kg suchej mieszanki.

Ceramika Paradyż i Fundacja Architektury ratują warszawskie mozaiki

Mozaiki, jako jedna z form dekoracji plastycznych w architekturze, przeżywały swoisty renesans w powojennej Polsce. Kolorowe, o niepowtarzalnym charakterze mozaiki, zdobiły obiekty użyteczności publicznej, budynki mieszkalne, wnętrza kawiarni i sklepów, przyciągały wzrok przechodniów swoimi abstrakcyjnymi formami. Niestety, te niezwykłe dzieła sztuki obecnie są bardzo często skuwane lub ukrywane, np. pod warstwę betonu, farby, podczas prac modernizacyjnych.

Akcja Ceramiki Paradyż i Fundacji Architektury „Ratujemy Mozaiki” ma na celu przywrócenie im dawnego blasku i ich ochronę przed całkowitym zniszczeniem.

Image Image

W marcu 2012 roku w Space Design w Warszawie odbył się jednodniowy wernisaż wystawy fotografii Michała Radwańskiego pt. „Mozaiki warszawskie”. Kuratorem wystawy był światowej sławy designer Janusz Kaniewski.
Jedną z dwudziestu fotografii warszawskich mozaik zaprezentowano w nietypowy sposób - nadrukowano ją na płytki ceramiczne, w jednym z zakładów Ceramiki Paradyż, tworząc obraz o powierzchni ponad 5 m2.

Informacje o wszystkich działaniach związanych z akcją „Ratujemy Mozaiki" są na stronie www.ratujemymozaiki.com.

Rzeszów gościł najlepszych glazurników Podkarpacia

26 maja br. odbyła się I edycja Glazurniczych Mistrzostw Podkarpacia, w której wzięło udział 26 glazurników. Imprezę zorganizowała Firma Handlowa BOZ S.A. przy wsparciu Sopro Polska, Grupy Tubądzin, Rubi Polska oraz Oddziału Podkarpackiego Stowarzyszenia Glazurników i Specjalistów Robót Wykończeniowych. Zadanie konkursowe polegało na oklejeniu płytkami dwóch brył przestrzennych, które dodatkowo należało ze sobą połączyć.

Zwycięzcą I edycji Glazurniczych Mistrzostw Podkarpacia został Paweł Getman z Jarosławia, drugie miejsce przypadło Dariuszowi Gątarskiemu z Rzeszowa, a trzecie miejsce zajął Adam Szczutek z Harty. Zwycięzca otrzymał od Sopro Polska pamiątkowy kryształ, pozostali medaliści vouchery na zakup produktów marki Sopro w Centrum Budowlanym BOZ.

Firma Sopro Polska przyznała również wyróżnienia najmłodszym uczestnikom zawodów reprezentującym szkoły budowlane woj. podkarpackiego. Mateusz Tarnawski z Harty otrzymał specjalny puchar przyznany najmłodszemu uczestnikowi turnieju, zaś Damian Leś i Mateusz Potoczny otrzymali upominki firmowe.

Wyróżnienia i nagrody glazurnikom przekazali też pozostali partnerzy organizatora mistrzostw. Warto dodać, że podczas trwania imprezy przedstawiciele Stowarzyszenia Glazurników i Specjalistów Robót Wykończeniowych wykonali z płytek ceramicznych logotyp Sopro, który został przekazany szefom firmy BOZ S.A.

Przybyli na imprezę goście oprócz podziwiania kunsztu wykonawców mogli wziąć udział w quizach i konkursach przygotowanych przez organizatorów.

Premierowa prezentacja płytek marki Meissen Keramik

W maju 2012 roku w budynku Wolf Bracka w Warszawie odbyła się polska premiera Meissen Keramik design-Concept. Wydarzenie zgromadziło ponad 150 architektów i projektantów wnętrz.

Image

Podczas spotkania zaprezentowano pięć świetnie zaprojektowanych kolekcji płytek inspirowanych naturalnymi kamieniami (z serii Natural Stone): Arkos, Quartz, Playa, Yakara i Daino oraz drewnem (z serii Natural Wood): Legno rustico oraz Legno moderno. Są to płytki gresowe, rektyfikowane, dekorowane z wykorzystaniem druku cyfrowego, co pozwala na perfekcyjne odtworzenie rysunku drewna i kamienia. Powierzchnia płytek pokryta jest warstwą szkliwa produkowanego w technologii Smart Silver.
Zawiera jony srebra i dzięki temu ma właściwości antybakteryjne. Gościem specjalnym wydarzenia Meissen Keramik designConcept był architekt – Frank Barkow z pracowni Barkow Leibinger Architects. Jak dowiedzieliśmy się na spotkaniu, trwają właśnie rozmowy na temat współpracy pomiędzy architektem a Meissen Keramik, przy wspólnym projekcie.

Marka Meissen Keramik, należy obecnie do Rovese SA.

Ceramika Paradyż sponsorem warszawskiej wystawy z okazji UEFA EURO 2012

Muzeum Techniki oraz Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie wspólnie z Ceramiką Paradyż zapraszają do odwiedzenia wystawy z okazji UEFA Euro 2012 zatytułowanej "Piłkarskie Sztuczki Techniczne”. Wystawę można oglądać od 8 czerwca 2012 r. do końca wakacji w Pałacu Kultury i Nauki.

Sala wystawowa została wyłożona sztuczną murawą, a w jej rogach znajdują się stadionowe słupy oświetleniowe. W tej niecodziennej aranżacji można oglądać historyczne piłki, medale, piłkarskie stroje oraz obuwie. Są też eksponaty techniczne, związane ze sportowymi transmisjami – kamery i pulpit komentatorski. A także gry związane z piłką nożną – od klasycznych piłkarzyków, aż po konsole.

Ciekawostką wystawy jest oryginalna prezentacja jednego z polskich stadionów. Tradycyjne zdjęcia zastąpiono nadrukiem na płytkach ceramicznych.

Przygotowując się do wystawy, chcieliśmy jak najbardziej wpasować się w jej tematykę i klimat. Dzięki nieograniczonym możliwościom druku cyfrowego mogliśmy nadrukować zdjęcie stadionu bezpośrednio na płytki, dzięki czemu powstała aranżacja o wymiarach 3x2,1 m – mówi Iwona Filipczak, Rzecznik Prasowy Ceramiki Paradyż.

Fugalite Eco Kerakoll - pierwsza na świecie spoina ceramizowana

Firma Kerakoll Polska Sp. z o.o. wprowadziła na polski rynek ceramizowaną zaprawę do spoinowania Fugalite® Eco, która umożliwia poprawę jakości okładzin i wykładzin ceramicznych. Prezentacja wyrobu oraz jego praktycznego stosowania odbyła sie 29 maja br. w Zegrzu k. Warszawy podczas konferencji pt. "Płynna ceramika – nowa jakość wyłożeń ceramicznych", na którą przybyli projektanci i architekci wnętrz, przedstawiciele handlowi firmy Kerakoll Polska, przedstawiciele producentów płytek ceramicznych i prasy fachowej.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii produkcji oraz odpowiednich surowców, pracownikom działu badawczego firmy Kerakoll® udało się wyeliminować wady cementowych zapraw do spoinowania. Tak więc nowa fuga jest odporna na: plamienie i brud, nierównomierne przebarwianie, utratę spoistości pod wpływem agresji chemicznej, rozwój pleśni, grzybów i bakterii. Nie ma też wad spoin epoksydowych, jak trudne stosowanie i zmywanie.

Prezentacja kolekcji nominowanych w I edycji konkursu

Nominacje do tytułu „Perła Ceramiki UE 2012”, „Perła Ceramiki Dystrybutorów 2012” oraz „Perła Ceramiki Projektantów – użytkowników CAD Dekor 2012” otrzymały następujące kolekcje:

Image

Kolekcja: Orisa
Producent/Marka: Opoczno
Format płytek: 20 x 50 cm
Elementy współtworzące kolekcję: inserta: Modern – nowoczesne, wykonane z zastosowaniem past dających efekt lustra oraz Flower – z motywem kwiatowym; listwy szklane w kolorze: red, graphite, brown, listwy ceramiczne; płytki podłogowe 33,3 x 33,3 cm
Cechy szczególne: kolekcja inspirowana tkaniną oraz motywami kwiatowymi; kolorystyka płytek ściennych: grafit, brąz, biel
Zalecane zastosowanie: we wnętrzach, głównie w łazienkach, salonach kąpielowych
Średnia cena netto: płytki 61,79 zł/m2
Klasa: standard
Kategoria: płytki ścienne



Image

Kolekcja: Lavitas
Producent/Marka: Grupa Paradyż
Format płytek: 44,8 x 89,8; 44,8 x 44,8 cm
Elementy współtworzące kolekcję: stopnice ryflowane 29,8 x 44,8 cm i cokoły 7,2 x 44,8 cm oraz bogata gama dekoracji, m.in. listwy mix paski 20 x 52 cm i cięta mozaika 29,8 x 29,8 cm (kostka 4,8 x 4,8 cm), oryginalna listwa nacinana w kształcie trójkąta 19,8 x 44,5 cm, kolorowe kostki szklane (4,8 x 4,8 cm), które można stosować na podłodze (nowość w ofercie Grupy Paradyż)
Cechy szczególne: gres techniczny nieszkliwiony, rektyfikowany; wykończenie powierzchni: mat (satyna) i poler; delikatna punktowa grafika na powierzchni płytki; kolorystyka kolekcji: beige, grafit, grys, nero; odporność na wgłębne ścieranie – max 140
Zalecane zastosowanie: we wnętrzach i na zewnątrz obiektów, także w miejscach o bardzo dużym natężeniu ruchu i tam gdzie szczególnie wymagana jest posadzka antypoślizgowa
Średnia cena netto: płytki 69,50 – 99,80 zł/m2; dekoracje 0,98 – 35,40 zł/szt.
Klasa: premium
Kategoria: płytki podłogowe



Image

Kolekcja: Modena
Producent/Marka: Cersanit
Format płytek: 29,7 x 60 cm (ścienne); 33,3 x 33,3 cm (podłogowe)
Elementy współtworzące kolekcję: w formacie 29,7 x 60 cm: inserto Róża (bianco, grys); inserto Alfa i Beta (z motywem kwiatowym – grys i blue); listwy szklane 2 x 60 cm (red i nero), listwy ceramiczne Róża 7,5 x 60 cm (bianco, grys)
Cechy szczególne: kolekcja inspirowana kwiatami; kolorystyka płytek bazowych ściennych: błękit, czerń, spokojna szarość, delikatna biel; podłogowych: szarość, biel
Zalecane zastosowanie: we wnętrzach, głównie łazienki, salony kąpielowe
Średnia cena netto: płytki ścienne – 56,00 zł/m2; płytki podłogowe – 51,00 zł/m2; inserta – 40,00 zł/szt.; listwy ceramiczne 7,5 x 60 cm – 21,00 zł/szt.; listwy szklane 6 x 20 cm – 29,00 zł/szt.
Klasa: standard
Kategoria: płytki na ściany i podłogi



Image

Kolekcja: Ricoletta /Ricoletto
Producent/Marka: Grupa Paradyż
Format płytek: 29,5 x 59,5 cm (ścienne); 32,5 x 32,5 cm (podłogowe)
Elementy współtworzące kolekcję: bogata gama dekoracji, m.in. delikatne monochromatyczne (czarne i białe) inserta kwiatowe oraz szklane inserta i listwy z motywem roślinnym w kolorze zgaszonego złota i intensywnego karmazynu z metalicznym połyskiem; czerwono-czarne inserta z nadrukiem kwiatowym
Cechy szczególne: płytki rektyfikowane; kolekcja inspirowana motywami charakterystycznymi dla kultury krajów Orientu; kolorystyka płytek bazowych: biel i czerń, barokowe, bogato zdobione inserta kwiatowe układające się w tapetowy wzór
Zalecane zastosowanie: we wnętrzach, głównie łazienki, salony kąpielowe
Średnia cena netto: płytki ścienne – 91,30 zł/m2; płytki podłogowe – 71,50 zł/m2; dekoracje – 35,00 – 130,00 zł/szt.
Klasa: premium
Kategoria: płytki na ściany i podłogi



Image

Kolekcja: Armonies /Armoni by My Way
Producent/Marka: Grupa Paradyż
Format płytek: 32,5 x 97,7 cm (ścienne); 39,5 x 39,5 cm (podłogowe)
Elementy współtworzące kolekcję: inserta strukturalne 32,5 x 97,5 cm, listwy strukturalne w formacie 10 x 97,7 oraz 4 x 97,7 cm, listwy szklane 2,3 x 97,5 cm (wenge, beige), listwy wykończeniowe 5 x 32,5 cm; cokół 15 x 32,5 cm
Cechy szczególne: płytki produkowane zgodnie z najnowszymi światowymi trendami w technologii płytek pocienionych, tzw. fit (grubości 0,72 cm), rektyfikowane; innowacyjne zastosowanie technologii płytki pocienionej w przypadku produktów 3D (struktura w płytce pocienionej); nowatorskie dekorowanie płytek – połączenie nadruku cyfrowego i rotocoloru; kolekcja inspirowana naturą i motywami roślinnymi, kolorystyka płytek bazowych: bianco, brown
Zalecane zastosowanie: we wnętrzach: głównie łazienki, salony kąpielowe oraz remonty bez usuwania starej okładziny ceramicznej
Średnia cena netto: płytki ścienne – 180,00 – 200,00 zł/m2; płytki podłogowe – 75,00 zł/m2; dekoracje – 19,50 – 97,00 zł/szt.
Klasa: premium
Kategoria: płytki uniwersalne



Image

Kolekcja: Calina
Producent/Marka: Ceramstic
Format płytek: 60 x 60 cm
Elementy współtworzące kolekcję: listwy Aluminium Light Coffee oraz Silver 60 x 2,3 cm (szczotkowane aluminium)
Cechy szczególne: gres szkliwiony, rektyfikowany; powierzchnia płytek – polerowana na wysoki połysk; kolekcja inspirowana rysunkiem naturalnego marmuru; płytki w kolorze brązu i ciepłej szarości
Zalecane zastosowanie: ściany i podłogi we wnętrzach oraz na zewnątrz obiektów
Średnia cena netto: płytki – 101 zł/m2 (grys) – 108 zł/m2 (brown); listwy – 19 zł/szt.
Klasa: premium
Kategoria: płytki uniwersalne



Image

Kolekcja: Syrio
Producent/Marka: Cersanit
Format płytek: 29,7 x 59,8; 32,6 x 32,6 cm
Elementy współtworzące kolekcję: inserto 29,7 x 59,8 cm oraz listwa 5 x 59,8 cm z geometrycznym wzorem (powierzchnia w małe romby) – bianco, beige, brown, nero, listwa z żywicy Modern 2,8 x 59,8 cm
Cechy szczególne: gres szkliwiony; kolorystyka płytek: bianco, beige, brown, nero; odporność na ścieranie PEI 4 (bianco, beige) – PEI 3 (brown, nero)
Zalecane zastosowanie: okładziny ścian i podłóg we wnętrzach (np. w łazienkach, kuchniach, korytarzach) oraz na zewnątrz (np. tarasy, balkony, elewacje)
Średnia cena netto: płytki 29,7 x 59,8 cm – 56,00 zł/m2; 32,6 x 32,6 cm – 40,50 zł/m2; inserta – 40,50 zł/szt.; listwy 5 x 59,8 cm – 21,00 zł/szt.; listwa żywiczna Modern 2,8 x 59,8 cm – 21,00 zł/ szt.
Klasa : standard
Kategoria: płytki do wnętrz i na zewnątrz



Image

Kolekcja: Yakara
Producent/Marka: Meissen Keramik
Format płytek: 44,6 x 89,5; 44,6 x 44,6 cm
Elementy współtworzące kolekcję: inserto line 44,6 x 89,5 cm; mozaika cięta (paski ceramiczne) 22,2 x 44,6 cm; mozaika cięta z elementami stalowymi (paski) 22,2 x 44,6 cm; listwa stalowa 2,3 x 89,5 cm; listwa szklana czerwona 2,3 x 89,5 cm
Cechy szczególne: gres szkliwiony; rektyfikowany; kolorystyka płytek: white, grey, graphite; (grey i graphite są barwione w masie); płytki o delikatnej strukturalnej powierzchni z wykończeniem mat lub lappato; szkliwo pokrywające płytki wyprodukowane w technologii Smart Silver zawiera jony srebra i ma właściwości antybakteryjne; antypoślizgowość R 9 – R 10 (w zależności od koloru i wykończenia powierzchni)
Zalecane zastosowanie: wewnątrz i na zewnątrz (np. elewacje, tarasy, balkony) w obiektach mieszkalnych i niemieszkalnych, np. handlowych, biurowych
Średnia cena netto: płytki 130 – 160 zł/m2 (w zależności od formatu i wykończenia powierzchni); elementy dekoracyjne 49 – 89 zł/szt.
Klasa: premium
Kategoria: płytki do wnętrz i na zewnątrz



Image

Kolekcja: Zeitlos
Producent/Marka: Stroher GmbH
Format płytek: 24,0 x 7,1 x 1,4; 40,0 x 7,1 x 1,4 cm. Na zamówienie klienta możliwe inne formaty
Elementy współtworzące kolekcję: płytka kątowa 24,0 x 11,5 x 7,1 x 1,4 cm
Cechy szczególne: klinkier produkowany metodą ekstruzji, kolekcja inspirowana formowaną ręcznie cegłą, bogata kolorystyka: eisenrost, bronzebruch, kupferschmelz, kalkbrand, erdfeuer, backstein; także w wersji patynowanej (płytki spiekane patynowane), bardzo dobre parametry techniczne – mała nasiąkliwość wodna 3-5%, mrozoodporność, stabilność wymiarów
Zalecane zastosowanie: okładziny ścienne wewnątrz i na zewnątrz (elewacje) oraz mała architektura
Średnia cena netto: ok. 100 zł/m2 w
Klasa: premium
Kategoria: płytki do zastosowania specjalnego