Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2025 
(styczeń-marzec)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2025, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; duży blok o rynku płytek ceramicznych i jego perspektywach . Ponadto w numerze znajdziecie Państwo artykuły dotyczące układania płytek , zagadnień związanych z reklamacjami oraz relację z targów CEVISAMA 2025. Życzymy miłej lektury i zapraszamy do prenumeraty na 2025 rok.

 

 

Kiedy i jakie płytki można reklamować?

Stanowisko Federacji Konsumentów oddziału Warszawa

Zgodnie z ustawą z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 ze zm.) sprzedawca odpowiada wobec kupującego konsumenta za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku stwierdzenia tej niezgodności przed upływem 2 lat od wydania towaru.

Wynika z tego, że podstawą odpowiedzialności jest istnienie niezgodności z umową. Konsument dokonując zakupu płytek, ma prawo oczekiwać, że w każdym opakowaniu znajdują się takie same płytki, o takich samych właściwościach – rozmiarach i odcieniach. Nie ma tu znaczenia istnienie norm – są one jedynie wyznacznikiem minimalnej jakości. Przepisy, a w ślad za nimi orzecznictwo i komentarze podkreślają pierwszeństwo uzasadnionych oczekiwań kupującego konsumenta względem oferowanego towaru, np. uzasadnionym oczekiwaniem przeciętnego konsumenta jest posiadanie płytek, które będą mogły być ułożone na ścianie czy podłodze, i po ułożeniu będą wyglądały estetycznie, będą równe (chyba że ich rodzaj zakłada nierówności), w takim samym odcieniu jak próbka lub okazany wzór.