Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 2/2024 
(Kwiecień - Czerwiec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 2/2024, w którym znajdują się m.in. prezentacje kolekcji nominowanych w I etapie konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; artykuły dotyczące polskiego rynku płytek ceramicznych w I kwartale 2024 roku oraz eksportu hiszpańskich płytek ceramicznych w 2023 roku. W tym wydaniu zamieszczamy też wywiad z Alberto Echavarria, sekretarzem generalnym ASCER, a także rozmowę z Ferdynandem Gackim, Prezesem Zarządu Polskiej Unii Ceramicznej na temat Branżowego Centrum Umiejętności w Opocznie. W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie błędów popełnianych podczas układania płytek wielkoformatowych.

 

 

Eksport hiszpańskich płytek ceramicznych w 2011 roku

mgr inż. Piotr Król, Pamesa Ceramica

W 2011 r. hiszpańscy producenci wyprodukowali 392 mln m2 płytek ceramicznych, czyli o 7,1% więcej niż w 2010 r. Sprzedaż na rynku wewnętrznym wyniosła 705 mln EUR i była mniejsza w stosunku do roku poprzedniego o 12%, a wartość eksportu – 1892,1 mln EUR i była o 8,3% większa w stosunku do 2010 r. Udział eksportu w sprzedaży ogółem stanowił ok. 73%.

Po raz kolejny najlepszym rynkiem eksportowym dla hiszpańskiego sektora płytek ceramicznych była Francja, gdzie Hiszpanie wyeksportowali 26,6 mln m2 płytek na kwotę 241 mln EUR. Drugie miejsce przypadło rynkowi rosyjskiemu, a trzecie – Arabii Saudyjskiej.

Image

W 2011 r. Hiszpanie wyeksportowali do Polski o 3% więcej płytek ceramicznych niż w 2010 r. za kwotę wyższą o 6,3% (odpowiednio 3,2 mln m2 i 39mln EUR). Dla porównania na rynku chińskim Hiszpanie sprzedali w ubiegłym roku 1,1 mln m2 płytek za sumę 11,9 mln EUR, w Indiach – 1,6 mln m2 płytek za 13,9 mln EUR, a w Brazylii 0,4 mln m2 za 5,8 mln EUR.

Europa nadal jest więc największym rynkiem zbytu dla hiszpańskiego sektora płytek ceramicznych z udziałem 55,1%. Drugim co do wielkości odbiorca jest Bliski Wschód, trzecim - Afryka.