Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 2/2024 
(Kwiecień - Czerwiec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 2/2024, w którym znajdują się m.in. prezentacje kolekcji nominowanych w I etapie konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; artykuły dotyczące polskiego rynku płytek ceramicznych w I kwartale 2024 roku oraz eksportu hiszpańskich płytek ceramicznych w 2023 roku. W tym wydaniu zamieszczamy też wywiad z Alberto Echavarria, sekretarzem generalnym ASCER, a także rozmowę z Ferdynandem Gackim, Prezesem Zarządu Polskiej Unii Ceramicznej na temat Branżowego Centrum Umiejętności w Opocznie. W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie błędów popełnianych podczas układania płytek wielkoformatowych.

 

 

Ruszył konkurs dla studentów architektury

Rozpoczęła się druga edycja ogólnopolskiego konkursu dla studentów architektury, którego organizatorem są Międzynarodowe Targi Poznańskie, a partnerem merytorycznym Izba Architektów RP. Młodzi adepci architektury zmierzą się z wyzwaniem polegającym na przygotowaniu odręcznego rysunku prezentującego wpływ wybranych technologii i materiałów na jakość, wygląd i charakter architektury. Innowacją jest wprowadzenie możliwości użycia nie więcej niż trzech kolorów. Konkurs trwa od 20 listopada 2015 do 15 stycznia 2016 r.

Tegoroczna edycja konkursu „Szkice architektoniczne” odbędzie się pod hasłem „Trzy kolory w przestrzeni”. Uczestnicy projektu mają za zadanie przygotować rysunek odręczny w formacie A2 wykonany techniką tradycyjną (ołówkiem, rapidografem, piórem, markerem czy kredką), z wykorzystaniem nie więcej niż trzech kolorów. Przesłane prace będą ocenianie przez profesjonalne jury pod względem warsztatowym, wizualnym oraz estetycznym.
„Architekci rzadko posługują się w codziennej pracy techniką tradycyjną. Poprzez konkurs dajemy szansę studentom na zaprezentowanie swoich umiejętności artystycznych, niezbędnych w naszym zawodzie, przedstawienia zapisu własnych emocji, swojej wizji zastosowania materiałów w architekturze. W tym roku urozmaiciliśmy przedmiot konkursu poprzez wprowadzenie możliwości zastosowania nie więcej niż trzech kolorów. Takie rozwiązanie pozwoli młodym adeptom architektury na większą kreatywność w realizowanych pracach przy zachowaniu ich dotychczasowej konwencji. ” – przekonuje Izabela Klimaszewska, Pełnomocnik Krajowej Rady Izby Architektów RP ds. Targów BUDMA.
Konkurs rozpoczyna się 20 listopada br. i potrwa do 15 stycznia 2016 r. Jego uczestnikami mogą zostać wszyscy uczniowie szkół architektonicznych (publicznych i prywatnych) na terenie kraju, nadających tytuły inżyniera architekta lub magistra inżyniera architekta, którzy w regulaminowym terminie przygotują i prześlą na adres Organizatora pracę konkursową. Nad przebiegiem konkursu czuwa specjalne jury konkursowe złożone z czołowych polskich architektów, grafików oraz artystów plastyków. Jury wyróżni 10 prac, a trzy najlepsze zostaną uhonorowane nagrodami finansowymi w kwotach: 6, 4 i 2 tysiące złotych brutto. Uroczyste rozstrzygnięcie konkursu nastąpi trzeciego dnia Międzynarodowych Targów Budownictwa i Architektury BUDMA 2016, które odbędą się w dniach 2-5 lutego 2016 roku w Poznaniu.  Uroczystość poprzedzi wykład znanego polskiego architekta, ośmiokrotnie nominowanego do Europejskiej Nagrody Miesa van der Rohe, Roberta Koniecznego.
W pierwszej edycji konkursu wzięły udział 43 prace konkursowe zgłoszone przez uczestników z całego kraju. Zwycięzcą została Kinga Oklińska z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, drugie miejsce zajął Artur Stępniak z Politechniki Warszawskiej, a trzecie miejsce przypadło Sonii Dubois, również z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Nagrody wręczył osobiście Przemysław Trawa,  prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Konkurs doskonale wpisuje się w nową konwencję targów, która od kilku lat kładzie duży nacisk na kwestie związane z zagadnieniami architektonicznymi oraz szeroko pojętą edukacją architektoniczną. Jest to efekt trwającej od dłuższego czasu strategicznej współpracy z Izbą Architektów RP. Wspólnie realizowane projekty oraz przedsięwzięcia sprawiają, że największe tego typu wydarzenie branżowe w Europie Środkowo-Wschodniej przyciąga coraz większe rzesze nie tylko architektów, ale także osób spoza środowiska, wrażliwych na otaczającą ich przestrzeń publiczną. Tegoroczna edycja targów odbędzie się pod hasłem „Inspiracje-Wiedza-Biznes”.
Szczegółowe informacje na temat konkursu „Szkice architektoniczne” są dostępne na stronie www.szkicearchitekoniczne.pl . Patronami konkursu  są Polska Izba Konstrukcji Stalowych, STO oraz FAKRO.

*********

Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (IARP) jest samorządem zawodowym architektów
w Polsce. Nadrzędnym celem statutowym IARP jest ochrona ładu przestrzeni publicznej, poprzez sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu oraz przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez wszystkich swoich członków. Działania samorządu architektów zmierzają w kierunku zagwarantowania najwyższej jakości usług wykonywanych na rzecz klientów (inwestorów), przy jednoczesnym zachowaniu wartości kulturowych i jakości  przestrzeni , jako dobra publicznego. Przynależność do IARP jest warunkiem legalnego wykonywania zawodu architekta, przede wszystkim w zakresie opracowywania dokumentacji projektowej do celów uzyskania pozwolenia na budowę. Oficjalna strona internetowa:www.izbaarchitektow.pl.
Międzynarodowe Targi Poznańskie to lider polskiego przemysłu targowego. MTP posiadają ok. 55% udziału w rynku targowym w Polsce i są pierwszym organizatorem targów w Europie Środkowo-Wschodniej. MTP należą do organizacji skupiających liderów targowych z całego świata (UFI - Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego i Centrex - Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych). W roku 2014 w 69 wydarzeniach targowych organizowanych na terenie poznańskich targów wzięło udział ponad 11 tys. wystawców, w tym  2,5 tys. z zagranicy. W roku 2014 imprezy targowe odwiedziło około 650 tys. zwiedzających, w tym goście z zagranicy z 67 krajów świata. Przyjmując, że odwiedzający MTP goście podejmują średnio 5 kontaktów biznesowych możemy szacować, że w roku 2014 MTP zapewniły swoim zwiedzającym ponad 3 miliony kontaktów biznesowych. MTP na całym świecie mają zagraniczne przedstawicielstwa, gdzie klienci mogą otrzymać kompleksowe informacje o ofercie poznańskich targów.