Według wyników tegorocznej edycji badania „Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” przeprowadzonego przez Havas Media na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami Intermarché i Bricomarché, rosnąca inflacja wpływa na częstotliwość zakupów internetowych. Ponad 45% respondentów rzadziej kupuje produkty remontowo-wykończeniowe przez Internet. Z kolei 13% badanych decyduje się na takie zakupy częściej, a motywowani są potencjalnymi oszczędnościami.
Ponad 14% spośród nich wybiera zakup asortymentu remontowo-wykończeniowego online nawet nie mając w planach prac remontowych, ze względu na obawę, że ceny znacznie wzrosną. W przypadku planów remontowych wpływ inflacji również jest widoczny. Ponad 30% badanych odłożyło remont w czasie, niemal 12% w ogóle z niego zrezygnowało, a niecałe 13% przyspieszyło prace remontowe w obawie przed dalszym wzrostem kosztów.
– Długofalowe prognozy dla branży są niepewne. Z jednej strony nasza sieć dynamicznie się rozwija, z drugiej jednak z powodu rosnącej inflacji spadają nastroje konsumentów. Część z nich ze względu na swoją sytuację finansową musi ograniczać większe wydatki, w tym te związane z pracami remontowymi i budowlanymi, co potwierdza nasza analiza. Do tego dochodzą obawy o przyszłość, wywołane wydarzeniami dziejącymi się za naszą wschodnią granicą – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.
W przeciwieństwie do inflacji, wojna w Ukrainie nie miała bezpośredniego wpływu na plany remontowe Polaków. Ok. 12% respondentów przyznaje, że zmodyfikowało plany pod wpływem wydarzeń za wschodnią granicą. Jednocześnie wiąże to głównie z aspektem finansowym i wzrostem cen. Bricomarché to sieć 183 sklepów typu „dom i ogród”, większość ma w asortymencie płytki ceramiczne.