Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 2/2022 
(Kwiecień - Czerwiec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 2/2022, w którym znajdują się m.in. wyniki I edycji konkursu „Perły Ceramiki UE 2022”; wywiad z Filipem Cegłowskim, Group Chief Commercial Officer, Grupa Cerrad; artykuły dotyczące produkcji płytek ceramicznych w I kwartale 2022 r.; eksportu hiszpańskich płytek; zasad doboru kleju do przyklejania płytek ceramicznych; reklamacji odcieni barwy; a także sztuki budowlanej oraz przygotowań do wykonywania prac w łazienkach w ramach cyklu DNA GLAZURNIKA.

 

 

PREMIERA KOLEKCJI PARADYŻ NEVE CREATIVE BY MAJA GANSZYNIEC

26 kwietnia br. w industrialnych wnętrzach warszawskiej Elektrowni Powiśle, w których przenika się odrestaurowana zabytkowa architektura z nowoczesnym wzornictwem, odbyła się prezentacja najnowszej kolekcji Ceramiki Paradyż – Neve Creative by Maja Ganszyniec. Podczas spotkania zaproszeni goście poznali kulisy współpracy polskiego producenta płytek ceramicznych z cenioną projektantką oraz obejrzeli wszystkie elementy kolekcji.

Prezentacja rozpoczęła się od prelekcji Katarzyny Andrzejewskiej-Batko, eksperta z dziedziny architektury i wzornictwa przemysłowego XX wieku. Prelegentka zaprezentowała dekoracje w architekturze z czasów PRL-u, ale także nawiązała do ruchu Arts@Crafts oraz modernizmu. Skupiła się przede wszystkim na mozaikach, które możemy zobaczyć m.in. w warszawskich budynkach, takich jak mozaika z 1948 r. autorstwa Niny Jankowskiej w przedszkolu na Żoliborzu; mozaika z 1961 r. w Domu Chłopa, zaprojektowana przez Hannę i Gabriela Rechowiczów, ale także mozaiki z 1967 r. w krakowskim kinie Kijów, czy Domu Technika NOT w Gdańsku.
Następnie o idei przyświecającej powstaniu kolekcji Neve Creative i jej walorach mówiły Maja Ganszyniec, Aldona Chudzicka – dyrektor Działu Rozwoju Produktu oraz Katarzyna Pardiak-Borowska z Działu Rozwoju Wzornictwa Ceramiki Paradyż. Prace nad kolekcją rozpoczęto w 2019 r. Inspiracją była architektura drugiej połowy XX wieku, której piękno wyraża się przede wszystkim w prostocie oraz funkcjonalności i jest ponadczasowe – powiedziała Aldona Chudzicka. Połączono stylistykę lat sześćdziesiątych z ultranowoczesnym wzornictwem.
Punktem wyjścia do stworzenia kolekcji Neve Creative była redefinicja dekoracji, które w tradycyjnym ujęciu wnętrz rządziły się dotąd ściśle określonymi zasadami. Był to sztywny schemat, w którym pomieszczenia miały swoją funkcję, a dekoracja z definicji była dodatkiem do spokojnej, stonowanej całości. Współczesne podejście do projektowania wnętrz podlega zmianom i wpływom trendów społecznych. Coraz trudniej więc zdecydować się na „ten” jeden, ponadczasowy motyw, z którym będziemy żyć przez lata, aż do kolejnego remontu. Wnętrza są teraz swobodne, płynne, dekoracje ścian i podłóg tworzą przyjazne tło w otwartej przestrzeni dla mebli, dodatków itp. – uważa Maja Ganszyniec.
Kolekcję wyróżnia geometria płytek, dzięki której można łączyć w dowolne kompozycje kwadraty o wymiarach 9,8 x 9,8  cm i 19,8 x 19,8 cm oraz prostokąty 9,8 x 19,8 cm. Inne cechy charakterystyczne to głęboka struktura i niebanalne kolory, takie jak m.in. blush, green, blue, terakota, dark green i dark blue. Oprócz małych formatów dekoracji, kolekcję tworzą strukturalne płytki ścienne 30 x 90 cm w kolorach białym, beżowym, czarnym i trzech odcieniach szarości.
Cała kolekcja jest kompatybilna kolorystycznie. Dzięki temu oraz modułowości płytek w minimalistycznym wzornictwie można je łączyć w dowolny sposób, według własnej wyobraźni i tworzyć ponadczasowe aranżacje. Jest to odpowiedź na potrzeby współczesnego klienta, takie jak szukanie indywidualnych rozwiązań we wnętrzach, wyrażanie siebie, a także życie w sposób zrównoważony – twierdzi Aldona Chudzicka.
Kolekcja Neve Creative by Maja Ganszyniec doskonale sprawdzi się zarówno we wnętrzach przestronnych, jak i kameralnych. Jak już wcześniej podkreślono, płytki w małych formatach można łączyć z wielkoformatowymi i uzyskać oryginalne aranżacje. Kolekcja jest już dostępna w sprzedaży.

Stoją od lewej: Maja Ganszyniec; Aldona Chudzicka, dyrektor Działu Rozwoju Produktu; Katarzyna Pardiak-Borowska, Dział Rozwoju Wzornictwa; dr Anna Tępińska-Marcinek, współwłaścicielka i członkini Zarządu oraz Przemysław Karczmarski, dyrektor Działu Zarządzania Wdrożeniami Ceramiki Paradyż
Fot. Zbyszek Misztela, archiwum Ceramiki Paradyż