Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2024 
(Styczeń - Marzec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2024, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2023”; wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych podsumowujących wyniki poprzedniego roku, a także artykuły omawiające wyniki rynku płytek w 2023 r.; wywiady : z Romanem Blazickiem- Prezesem Europejskiej Federacji Producentów Płytek Ceramicznych , z Mario Lenzu – Dyrektorem Sprzedaży spółki Colorobbia Polska a także z Barbarą Węgrzyn, współzałożycielką Akademii Dobrego Projektu . W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie zagadnień dotyczących gruntowania podłoża pod płytki a także układania płytek na tynkach gipsowych.

 

 

Ceramika Paradyż z Mają Ganszyniec przedstawiają kolekcję Modernizm

18 września br. odbyło się spotkanie prasowe Ceramiki Paradyż i Mai Ganszyniec (znanej na świecie projektantki mebli i produktów przemysłowych), na którym zaprezentowano kolekcję Modernizm, w skład której wejdą m.in. gorseciki - kultowe płytki ceramiczne . Kolekcję uzupełniono o heksagonalne i kwadratowe płytki w różnych formatach.

Gorseciki, to płytki ceramiczne o charakterystycznych wcięciach, które stanowiły w przedwojennej Polsce bardzo ważny element wyposażenia wnętrz. Kafelki można było odnaleźć zarazem w eleganckich modernistycznych kamienicach, jak i prostych punktach usługowych czy sklepach.

Popularność gorsecików w Polsce jest absolutnym ewenementem w skali światowej – powiedziała Hanna Faryna-Paszkiewicz, współautorka książki „Warszawskie gorseciki zanikające”, jedynej monografii przedstawiające historię tego wzoru. Mimo, że płytki w tym kształcie przybyły do naszego kraju z Holandii, polskim przedwojennym architektom udało się wytworzyć własny, niepowtarzalny styl ich układania. Dostrzegalne są wręcz regionalne różnice. W Gdyni gorseciki układano w bardziej geometryczne wzory, a w galicyjskim Krakowie można spotkać barwne, fantazyjne kształty. Tym smutniej było mi patrzeć, jak robotnicy na remontowanych klatkach nakładali pełne szufle gorsecików i wyrzucali je do kubłów.

Specjaliści Ceramiki Paradyż wraz cenioną projektantką Mają Ganszyniec postanowili odtworzyć ponadczasowy urok, praktyczność i wytrzymałość gorsecików w kolekcji Modernizm. Stworzone płytki wiernie oddają kształt i urok pojedynczego gorsecika, a także przy wykorzystaniu współczesnych technologii mają bardzo dobrą trwałość. Tak jak w przypadku przedwojennych oryginałów zdecydowano się użyć kamionki szlachetnej barwionej w masie – bardzo wytrzymałej i wzorniczo ponadczasowej, co powoduje, że są w zasadzie niezniszczalne. Dodatkowo przy projektowaniu kolekcji twórcy postawili na ponadczasowe, stonowane barwy, które odnajdą się zarazem we wnętrzach użytkowych, jak i domowych: czerń, biel, szary, niebieski, ceglany i ochrę. Zaproponowane przez Maję Ganszyniec i ekspertów Ceramiki Paradyż 16 gorsecikowych mozaik przywołuje przedwojenne wzornictwo. Aby jednak dostosować gorseciki do wymogów współczesnych projektantów wnętrz, kolekcję Modernizm uzupełniono: o płytki 19,8 x 19,8 cm oraz 59,8 x 59,8 cm, heksagony 19,8 x 17,1 cm, czy mozaiki 29,8 x 29,8 cm (kostka 4,8 x 4,8 cm).

Kolekcja Modernizm dostępna będzie w sprzedaży od 4 listopada 2019 r. Premiera wchodzących w jej skład wyjątkowych produktów odbędzie się podczas targów Warsaw Home w dniach 3-6 października br. na stanowisku Ceramiki Paradyż – hala B, numer stoiska: B2.5; B1.6.

Dzięki wspólnemu projektowi Studia Ganszyniec i Ceramiki Paradyż gorseciki będą mogły się pojawić nie tylko w remontowanych kamienicach czy budynkach objętych ochroną konserwatorską, ale również z uwagi na wszystkie elementy kolekcji doskonale sprawdzą się w nowoczesnych restauracjach, sklepach czy też przestrzeni domowej. Produkty będą mogły być wykorzystywane zarazem jako posadzki, jak i okładzina ścienna.