Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2024 
(Styczeń - Marzec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2024, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2023”; wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych podsumowujących wyniki poprzedniego roku, a także artykuły omawiające wyniki rynku płytek w 2023 r.; wywiady : z Romanem Blazickiem- Prezesem Europejskiej Federacji Producentów Płytek Ceramicznych , z Mario Lenzu – Dyrektorem Sprzedaży spółki Colorobbia Polska a także z Barbarą Węgrzyn, współzałożycielką Akademii Dobrego Projektu . W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie zagadnień dotyczących gruntowania podłoża pod płytki a także układania płytek na tynkach gipsowych.

 

 

Ceramika Paradyż na Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych

Jak podaje Instytut Biznesu Rodzinnego w Polsce funkcjonuje przeszło 800 tys. firm rodzinnych. W ciągu najbliższych pięciu lat sukcesję planuje 57% z nich, a tylko 30% uda się przeprowadzić ją skutecznie. O wyzwaniach, nadziejach i szansach powiązanych ze zmianą pokoleniową rozmawiali w Poznaniu uczestnicy VI Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych. Wśród zaproszonych prelegentów byli Stanisław i Adam Tępińscy, współwłaściciele Ceramiki Paradyż, którzy etap sprawnie przeprowadzonej sukcesji mają już za sobą.

 

 

W najbliższych latach przekazywanie opieki nad przedsiębiorstwem kolejnemu pokoleniu stanie się priorytetem dla wielu właścicieli firm, zarówno tych kilkuosobowych, jak i zatrudniających tysiące pracowników. Odbywający się w 18-19 marca br. Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych w Poznaniu, organizowany przez Instytut Biznesu Rodzinnego pod hasłem „Silna rodzina – silna firma”, był dobrą okazją, by pochylić się nad tym zagadnieniem. Podczas wydarzenia spotkało się przeszło 350 członków biznesów rodzinnych z Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Szwajcarii oraz ok. 50 ekspertów, którzy na co dzień wspierają przedsiębiorców w takich obszarach, jak międzypokoleniowa strategia biznesu i rodziny, sukcesja, prawo, podatki, internacjonalizacja, digitalizacja, wsparcie inwestycji czy zarządzanie firmą rodzinną z perspektywy menedżera zewnętrznego.

W trakcie dwóch dni miały miejsce prelekcje przedsiębiorców rodzinnych, którzy przekazali wiedzę na temat strategii rozwoju, wewnętrznych mechanizmów zarządzania firmą czy komunikacji międzypokoleniowej. Pod hasłem „Jaki nestor taki sukcesor. Jak wyrosnąć w cieniu drzewa genealogicznego i skutecznie przejąć zarządzanie firmą” odbyła się moderowana przez Łukasza Tylczyńskiego z IBR dyskusja, która pozwoliła spojrzeć na rodzinne biznesy z trzech perspektyw: nestora – ojca, założyciela firmy; sukcesora/sukcesorki – dziecka, przejmującego firmę oraz menedżera zewnętrznego, który często pojawia się jako pomost pomiędzy dwoma pokoleniami. W panelu wzięli udział Robert i Anna Andre z Andre Abrasive Articles, Grzegorz Wróbel, menedżer zewnętrzny w firmie rodzinnej Blachotrapez oraz Stanisław i Adam Tępińscy z Ceramiki Paradyż. Drugi dzień zainaugurowany został panelem dyskusyjnym o przyszłości firm rodzinnych moderowanym przez prof. Macieja Stradomskiego. Wśród prelegentów byli właściciele rodzinnych biznesów Stanisław Tępiński z Ceramiki Paradyż, Bogusław Kowalski z Graal, Marcin Ochnik z Ochnik, Leszek Krysieniel z 4Kraft oraz Jerzy Śledziewski z BGŻ BNP Paribas, a także prof. Michał Michalski z UAM.  Uczestnicy debatowali m.in. o konfrontacji tradycją z potrzebą innowacji w rodzinnym biznesie, o tym co stanowi większe zagrożenie – rodzina czy biznes. Nie zabrakło tematów o zderzeniu misji młodego pokolenia z wizją nestora oraz o samym procesie sukcesji.  

 

Kongres umożliwiał również udział w licznych praktycznych warsztatach tematycznych oraz spotkaniach analizujących konkretne przykłady firm. Przed wieczorną galą odbyło się także uroczyste podpisanie konstytucji jednej z firm rodzinnych. Nowością podczas tegorocznej edycji był teatralny spektakl pt. „W rodzinnym zwierciadle”. Sztuka przedstawia w emocjonalny sposób obraz tego, jak wiele tematów należy jeszcze poruszyć i wyjaśnić wewnątrz samej rodziny właścicielskiej, by móc w ogóle myśleć o skutecznej sukcesji.

 

Więcej na: http://familybusiness.ibrpolska.pl/