W Krakowie odbyła się kolejna odsłona społecznej akcji „Ratujemy Mozaiki” organizowanej przez Fundację Architektury i Ceramikę Paradyż, która jest również sponsorem działań. Dzięki pracom konserwatorskim odnowiono wielkoformatową, imponującą płaskorzeźbę ceramiczną w kultowym Kinie Kijów.
Uroczysta prezentacja odnowionej dekoracji odbyła się 13 września br. na którą przybyli m.in. goście honorowi – Krystyna Zgud-Strachocka, projektantka wnętrz i autorka odnowionej płaskorzeźby ceramicznej oraz prof. Witold Cęckiewicz, architekt, urbanista i główny projektant Kina Kijów. Prace konserwatorskie, dzięki którym dekoracja ponownie zachwyca oglądających zostały sfinansowane przez Ceramikę Paradyż. Przewodził im Lubosz Karwat. Płaskorzeźba ceramiczna została oczyszczona z nawarstwień brudu oraz cementowych zachlapań. Uzupełniono również liczne ubytki mechaniczne do wysokości 2 m – wraz z zachowaniem odpowiedniego dopasowania kolorystycznego. Na koniec powierzchnię dekoracji zaimpregnowano, aby jak najdłużej utrzymała swoje odzyskane walory estetyczne.
Kompozycja ta ma powierzchnię 325 m2 i jest największą wewnętrzną dekoracją ceramiczną w Krakowie. Została wykonana w 1965 r. przez Krystynę Zgud-Strachocką we współpracy z Wydziałem Ceramiki z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Bolesławem Książkiem – kierownikiem artystycznym Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze k. Brzeska, gdzie przez 8 miesięcy powstawała płaskorzeźba. Wykonana została z ręcznie formowanych kafli ceramicznych, odciskanych najpierw w specjalnej glinie, a następnie wypalanych w temperaturze 1000°C. Po nałożeniu szkliwa, wypalano je ponownie. Gotowe kafle ułożono na ścianie holu kultowego Kina Kijów. Budowana w latach 1962-1967 rzeźbiarska bryła kina, do dziś stanowi jeden z najlepszych polskich przykładów architektury późnego modernizmu. Zaprojektowana została przez zespół specjalistów pod kierownictwem wybitnego architekta – prof. Witolda Cęckiewicza. Kino Kijów i ceramiczna płaskorzeźba to wzór „symbiozy” budynku i dekoracji. Mozaikę należy uznać za integralną część kina – w przeszłości widoczna była przez przeszkloną konstrukcję i niejako zaprasza do wnętrza przechodniów.