Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 2/2024 
(Kwiecień - Czerwiec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 2/2024, w którym znajdują się m.in. prezentacje kolekcji nominowanych w I etapie konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; artykuły dotyczące polskiego rynku płytek ceramicznych w I kwartale 2024 roku oraz eksportu hiszpańskich płytek ceramicznych w 2023 roku. W tym wydaniu zamieszczamy też wywiad z Alberto Echavarria, sekretarzem generalnym ASCER, a także rozmowę z Ferdynandem Gackim, Prezesem Zarządu Polskiej Unii Ceramicznej na temat Branżowego Centrum Umiejętności w Opocznie. W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie błędów popełnianych podczas układania płytek wielkoformatowych.

 

 

Ceramika Paradyż na Cersaie 2012

Image Podczas tegorocznych targów Cersaie swoją ofertę prezentowali najwięksi i najważniejsi producenci płytek ceramicznych i wyposażenia łazienek. Wśród wystawców znalazła się także Ceramika Paradyż. Firma zaprezentowała pięć nowych kolekcji płytek.



Teatr Designu Ceramiki Paradyż

30. Międzynarodowe Targi Płytek Ceramicznych i Wyposażenia Łazienek CERSAIE 2012 odbyły się w dniach 25-29 września w Bolonii. W tym roku 120-metrowe stoisko Ceramiki Paradyż zamieniło się w teatralne atelier. Teatr Designu Paradyża utrzymany był w biało-czarnej kolorystyce; wnętrze stoiska zostało podzielone na dwie części – „scenę i widownię”. Główne role grały oczywiście płytki ceramiczne - oprawione w kunsztowne ramy i podkreślone specjalnym, scenicznym oświetleniem. Powszechne zainteresowanie wzbudzała też grupa mimów w biało-czarnych strojach. Oprócz wskazywania drogi do Ceramiki Paradyż, bawili zwiedzających odgrywaniem różnych scen z udziałem często nieświadomych tego przechodniów.

Płytki Paradyż - Cersaie 2012

Druk cyfrowy na topie

Do Bolonii Ceramika Paradyż zabrała blisko 40 kolekcji płytek w różnorodnych rozmiarach i stylach. Wśród nich znalazło się pięć nowości w formacie 20x60 cm i 25x75 cm, z dekoracjami wykonanymi w technologii druku cyfrowego na szkle.

Druk cyfrowy na szkle jest nowoczesną metodą nanoszenia pigmentów w postaci nanocząsteczek. Oznacza to, iż mikrocząsteczki tuszu są o wiele drobniejsze niż zwykłych tuszy drukarskich, czy ceramicznych. Dzięki temu rozdzielczość uzyskanego obrazu jest bardzo wysoka (720x1440 lub 1080x1080 pikseli), a kolory niesamowicie intensywne i nasycone. Nanotusze nie wymagają wypału, utwardzają się samoczynnie po 24 godzinach – mówi Aldona Chudzicka, Zastępca Głównego Technologa w Zakładzie Ceramiki Paradyż w Opocznie. Praca ze szkłem wymaga szczególnej precyzji i profesjonalizmu. Proces drukowania wymaga stworzenia odpowiednich, ściśle przestrzeganych warunków, a więc sterylnie czystego, zamkniętego, klimatyzowanego pomieszczenia o temperaturze 18-25 °C. Przy zastosowaniu dekoracji szklanych w połączeniu z wyrobami ceramicznymi, konieczne jest zabezpieczenie nadruku cyfrowego specjalnie opracowaną do tego celu protekcją w dowolnym kolorze. Baza ta tworzy warstwę izolacyjną i sprawia, iż obraz cyfrowy jest odporny na kleje oraz fugi stosowane w budownictwie.

Zaletą druku cyfrowego jest to, że można wyprodukować dowolną ilość egzemplarzy danej dekoracji bądź wypuszczać na rynek krótkie, limitowane serie. Możliwa jest też realizacja pojedynczych, indywidualnych zamówień, np. obraz z wizerunkiem sławnej osoby czy przyniesienie na płytki zdjęcia z wakacji itp.


Ceramika Paradyż Cersaie 2012

Płytki Paradyż - nowe kolekcje

Na tegorocznym Cersaie Ceramika Paradyż zaprezentowała pięć nowości - płytki ceramiczne w nowym formacie 20x60 cm, z dekoracjami drukowanymi cyfrowo na szkle:

- modernistyczna kolekcja Yoshioka/Purio inspirowana tradycjami kultury japońskiej,
- płytki Chiara/Purio z oryginalnymi szklanymi dekoracjami do kuchni i łazienki (inserta oraz cięta mozaika) szlifowanymi na wzór starych weneckich luste,
- nowoczesna kolekcja Abrila/Purio oferująca dwa rodzaje dekorów – kwiatowe oraz z nazwami znanych stolic,
- minimalistyczne płytki z kolekcji Silvia/Silvio z geometrycznymi bądź połyskującymi kwiatowymi wzorami łączącymi się w tapetowe obrazy,
- inspirowana bursztynami kolekcja Miriam/Mirio z płytkami w wersji gładkiej lub strukturalnej z bogato złoconym inserto.