Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2024 
(Styczeń - Marzec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2024, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2023”; wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych podsumowujących wyniki poprzedniego roku, a także artykuły omawiające wyniki rynku płytek w 2023 r.; wywiady : z Romanem Blazickiem- Prezesem Europejskiej Federacji Producentów Płytek Ceramicznych , z Mario Lenzu – Dyrektorem Sprzedaży spółki Colorobbia Polska a także z Barbarą Węgrzyn, współzałożycielką Akademii Dobrego Projektu . W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie zagadnień dotyczących gruntowania podłoża pod płytki a także układania płytek na tynkach gipsowych.

 

 

O reklamacjach płytek ceramicznych

Jak wyglądałaby rzeczywistość firm i osób handlujących płytkami, gdyby każdy klient wychodził z tego samego przekonania co Federacja Konsumentów Oddział w Warszawie w swoim stanowisku opublikowanym w kwartalniku "Wokół Płytek Ceramicznych" nr 2/2012 w artykule pt. Kiedy i jakie płytki można reklamować.

 

1. Wynika z tego (z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej – przypis autora Moniki Gibes), że podstawą odpowiedzialności jest istnienie niezgodności z umową. Konsument dokonując zakupu płytek, ma prawo oczekiwać, że w każdym opakowaniu znajdują się takie same płytki, o takich samych właściwościach – rozmiarach i odcieniach. Nie ma tu znaczenia istnienie norm – są one jedynie wyznacznikiem minimalnej jakości.
Kusi mnie, aby w tym momencie zapytać, co jest wyznacznikiem maksymalnej jakości? Czyli – jak wysoko mogą sięgać wymagania klienta? Bo w przypadku płytek ceramicznych takie same to określenie mało precyzyjne i zostawiające bardzo szeroki margines dla wymagań klienta. Przekonanie, że wszystkie płytki w kartonie mają być takie same, doprowadziłoby do sytuacji, w której nawet każda płytka rektyfikowana kwalifikowałaby się do uzasadnionej reklamacji.

2. …uzasadnionym oczekiwaniem przeciętnego konsumenta jest posiadanie płytek, które (…) będą w takim samym odcieniu jak próbka lub okazany wzór
Ta zasada skutecznie utrudniłaby sprzedaż płytek na zamówienie oraz o różnej tonacji, która wynika ze specyfiki takiego produktu. Bo o ile sprzedaż płytek z magazynu byłaby jeszcze możliwa – eksponowany wzór byłby zgodny z tym, co klient odebrałby po realizacji zakupu, o tyle sprzedaż na zamówienie stałaby się bardzo kłopotliwa. Jak bowiem wyeksponować kilka czy kilkanaście odcieni każdej płytki, które mogą być dostępne w fabryce?

3. Sprzedawca, owszem, może zwolnić się z odpowiedzialności za niezgodność, ale tylko wtedy, gdy oświadczy, że w danym opakowaniu np. jedna płytka jest wadliwa w określony sposób.
Wyobraźmy sobie sytuację, gdy klient zamówi 20 paczek płytek kalibrowanych w formacie nominalnym 45 × 45 cm z wariacją tonacji. Wraz z fakturą zakupu powinien więc otrzymać następujący elaborat: paczka nr 1. – dwie płytki w formacie większym o 1 mm od deklarowanego, jedna płytka mniejsza o 0,5 mm od deklarowanego, dwie płytki o ton ciemniejsze od próbki, a dwie płytki mają krzywiznę powierzchni o stopniu krzywizny +0,05%. Paczka nr 2. – … I tak opisanych musiałoby być 20 paczek.