Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2024 
(Styczeń - Marzec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2024, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2023”; wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych podsumowujących wyniki poprzedniego roku, a także artykuły omawiające wyniki rynku płytek w 2023 r.; wywiady : z Romanem Blazickiem- Prezesem Europejskiej Federacji Producentów Płytek Ceramicznych , z Mario Lenzu – Dyrektorem Sprzedaży spółki Colorobbia Polska a także z Barbarą Węgrzyn, współzałożycielką Akademii Dobrego Projektu . W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie zagadnień dotyczących gruntowania podłoża pod płytki a także układania płytek na tynkach gipsowych.

 

 

Płytki ceramiczne zawojowały rynek Azji Środkowej

Wbrew pozorom regiony Azji Środkowej, "państw-spadkobierców" dawnego ZSRR, rysują się dla producentów i dystybutorów płytek ceramicznych niezwykle atrakcyjnie.


Rynek płytek w Kazachstanie

Z danych Funduszu Inwestycyjnego Kazachstanu wynika że, kraj ten ma 29 złóż iłów bentonitowych, surowów wykorzystywanych przez branżę ceramiczną. Rezerwy gliny w tych złożach przekraczają 1 mld t. Produkcja ceramiki sanitarnej i płytek ceramicznych jest jednak w Kazachstanie bardzo słabo rozwinięta i dlatego produkty te są w dużej ilości importowane (97% w 2012 roku), przede wszystkim z Rosji, Chin, Turcji i Włoch. W wyniku analizy prowadzonej przez Centrum Informacji i Informatyki Agencji Republiki Kazachstanu do spraw Statystyki, obecnie do najbardziej popularnych i niezbędnych w kraju materiałów budowlanych należą m.in.: cegły, płyty i płytki ceramiczne oraz ceramiczne wyroby ogniotrwałe.
Eksperci przewidują jednak, że w 2014 r. import płytek ceramicznych drastycznie spadnie i nie przekroczy 6%. Może się tak stać za sprawą rządowych planów wybudowania do 2014 r. czterech nowych fabryk produkujących płytki ceramiczne, z udziałem kapitału zagranicznego.


Image

Do najbardziej znanych i rozpoznawalnych polskich producentów płytek ceramicznych w Kazachstanie niewątpliwie należy Ceramika Paradyż. Firma na tym rynku jest już obecna od 15 lat, przez dystrybutora TOO The World of Ceramika. Paradyż oferuje nie tylko najnowsze kolekcje wyrobów ściennych i podłogowych, ale także możliwość wirtualnego projektowania wnętrz za pomocą programu CAD Decor Paradyż. Uznaniem konsumentów cieszą się też marki Opoczno i Cersanit oraz firma Polcolorit S.A. Na rynku znane są też od lat wyroby do wyposażenia łazienek marki Cersanit i Antado.


Uzbekistan - rośnie popyt na płytki ceramiczne

W I kwartale 2012 r. wartość robót budowlano-montażowych w Uzbekistanie wyniosła ogółem 1845,6 mld UZS (3,2 mld PLN), z czego 79,3% wydatkowano na budowę nowych obiektów i modernizację istniejących, 19,5% na remonty i 1,2% na pozostałe roboty budowlane. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Przemysłu Republiki Uzbekistanu, rozwój przemysłu w latach 2011-2015, w związku z oczekiwanym wzrostem inwestycji w branży budowlanej i wykończeniowej z 410 tys. m2 do 1,4 mln m2, zakłada 14-krotne zwiększenie produkcji płytek ceramicznych (do 5,8 mln m2 rocznie).
Z danych AO Uzstroymaterially (największe w Uzbekistanie państwowe konsorcjum zajmujące się produkcją materiałów budowlanych) wynika, że roczne zapotrzebowanie rynku Republiki Uzbekistanu na płytki ceramiczne wynosi co najmniej 5 mln m2 i stale rośnie. W Uzbekistanie, w ciągu ostatnich pięciu lat, sprzedano ok. 14 mln m2 płytek ceramicznych, w tym przede wszystkim importowanych (90-95%). Specjaliści prognozują, że w latach 2011-2015 roczne zapotrzebowanie na płytki ceramiczne wyniesie ok. 8-10 mln m2.
Do najbardziej znanych na rynku uzbeckim polskich płytek ceramicznych należą wyroby Grupy Paradyż oraz marki Opoczno. Wyroby dostępne są w największym centrum budowlanym Uzbekistanu Bek t'opi w Taszkiencie, w sklepie internetowym Vashremont.uz oraz portalu budowlanym stroyka.uz. Rozpoczynając działalność handlową z Republiką Uzbekistanu, należy pamiętać, że ok. 51,5% sprzedaży detalicznej jest realizowane za pośrednictwem bazarów.


Kirgistan - dobry rybek zbytu płytek Obecnie Kirgistan jest jednym z najlepiej zapowiadających się rynków zbytu płytek ceramicznych, szczególnie najniższego segmentu cenowego. Obecnie ponad 90% tych wyrobów pochodzi z importu głównie z krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (Rosja, Ukraina, Białoruś), ale także z Chin, Indii, Turcji oraz Włoch. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, popyt na płytki ceramiczne ścienne i podłogowe stale wzrasta, a jego dynamika kształtuje się na poziomie ok. 20% rocznie. Eksperci przewidują, że dalszy rozwój budownictwa poprawi koniunkturę na rynku i producenci płytek będą nadal zabiegać o wzmocnienie swojej obecności na tutejszym rynku. Wg rosyjskich statystyk wynika że, również polscy producenci z Grupy Paradyż i Polcolorit S.A. oraz marka Opoczno sprzedają płytki w niewielkiej sieci sklepów budowlanych, głównie przez dystrybutorów z krajów ościennych, tj. z Kazachstanu i Uzbekistanu. Wielkość sprzedaży szacowana jest obecnie na poziomie 1–3% ogólnej sprzedaży.