Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2024 
(Styczeń - Marzec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2024, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2023”; wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych podsumowujących wyniki poprzedniego roku, a także artykuły omawiające wyniki rynku płytek w 2023 r.; wywiady : z Romanem Blazickiem- Prezesem Europejskiej Federacji Producentów Płytek Ceramicznych , z Mario Lenzu – Dyrektorem Sprzedaży spółki Colorobbia Polska a także z Barbarą Węgrzyn, współzałożycielką Akademii Dobrego Projektu . W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie zagadnień dotyczących gruntowania podłoża pod płytki a także układania płytek na tynkach gipsowych.

 

 

Rynek płytek ceramicznych na Ukrainie

Robert Stawski, niezależny ekspert rynków wschodnich, doradca IT Consult Group

Produkcja płytek ceramicznych na Ukrainie rozwija się od lat, ale dopiero we wrześniu 2011 r. wzrosła o 2,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. Specjaliści stawiają na eksport i rosnącą konkurencję wśród rynkowych graczy.

Obecny obraz ukraińskiego rynku płytek ceramicznych to:
- dumping cen stosowany przez niektórych importerów i producentów;
- trudności związane z rosnącymi cenami energii, surowców i komponentów do produkcji, wzrost udziału w rynku produktów o niskiej marży, a także specyficzne problemy eksporterów takie jak wahania kursów walutowych, utrudniona refundacja podatku VAT;
- zmniejszenie liczby nowych mieszkań, a co za tym idzie, spadek sprzedaży płytek wśród przedsiębiorstw budujących mieszkania oraz wzrost sprzedaży w sektorze nabywców indywidualnych;
- każdy gracz na rynku płytek ceramicznych kieruje swoje produkty do określonej kategorii nabywców, co skutkuje zbyt małym zróżnicowaniem sprzedaży;
- krajowi producenci powoli, ale systematycznie zwiększają wielkość produkcji płytek, stale modernizując bazę produkcyjną i stają się istotną konkurencją dla importu;
- duże tempo wzrostu cen dolara w kryzysie pokazało, że dotychczasowy schemat w handlu – kaolin eksportowany z Ukrainy do Włoch i Hiszpanii oraz import gotowych płytek ceramicznych w wysokim segmencie cenowym – przestaje być opłacalny i umacnia się pozycja krajowych producentów eksportujących produkty o słabej jakości do krajów ościennych;
- sezonowość – według specjalistów agencji Status, zimą zapotrzebowanie na płytki jest praktycznie zerowe, a produkcja w tym okresie bardzo często staje się nieopłacalna, gdyż produkowane płytki mogą być w kolejnym sezonie niemodne.

Polskie płytki ceramiczne na rynku ukraińskim
Jednym z niekwestionowanych liderów w produkcji i sprzedaży płytek ceramicznych na Ukrainie są firmy z Polski, których wyroby, produkowane na najwyższym poziomie technologicznym, charakteryzują się bardzo dobrą jakością i są stosowane w zaawansowanych designersko wnętrzach. Do najbardziej znanych rynkowych marek należą: Ceramica Marconi, Ceramika Paradyż, Cersanit, Kwadro Ceramika, Opoczno, Cerrol, POLCOLORIT oraz Ceramika Tubądzin.